Header Ads

Header ADS

Kos Pembinaan Pancutan Muzik Darul Hana Mematuhi Prosedur Kewangan


KUCHING, 18 Oktober - Kos projek pembinaan Pancutan Muzik Darul Hana atau 'Darul Hana Musical Fountain' mematuhi semua proses dan prosedur kewangan teknikal.

Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) dalam satu kenyataan medianya menjelaskan segala bentuk Projek Pancutan Muzik Darul Hana mematuhi peraturan seperti yang telah ditetapkan dan mengalu-alukan pengauditan oleh Ketua Audit Negara. 

"Butiran reka bentuk telah dibincangkan oleh jawatankuasa teknikal dan kos dan juga oleh perunding profesional. 

"Projek ini diuruskan dan dipantau oleh DBKU dan ia berdasarkan kepada reka bentuk dan inisiatif yang dibina menggunakan teknologi dan sistem moden. 

"Sehubungan itu, DBKU mengalu-alukan Ketua Audit Negara untuk memeriksa butir-butir projek itu dan membuat pengauditan yang perlu.


"Ciri-cirinya meliputi air yang menggerunkan, kerja cerucuk, landskap, bilik kawalan dengan sistem berkomputer, pencawang elektrik, laluan pejalan kaki, sistem bunyi dan lampu, dan keadaan sistem air pancut seni. Ini termasuk sistem pontoon terapung yang menyediakan lengan sokongan, skrin penapis, muncung mata air dan lampu navigasi," katanya dalam menjawab artikel bertajuk See questions high cost of Darul Hana Musical Fountain’ pada 17 Oktober 17 dan ‘Darul Hana musical fountain project under Auditor- General’s scrutiny’ pada 18 Oktober 18 di dalam akhbar Borneo Post.

Pada Ahad lepas, TYT Yang Di-pertua Negeri Sarawak Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud telah merasmikan Pancutan Muzik Darul Hana bersempena Sambutan Hari Jadi Ke 82 di sini yang disaksikan ribuan rakyat Sarawak.

Projek Pancutan Muzik Darul Hana adalah satu lagi mercu tanda ikonik moden di Sarawak.

Ini sekali gus menarik kehadiran pelancong tempatan dan asing ke Kuching sebagai pintu masuk ke Sarawak dan membuka peluang perniagaan kepada rakyat Sarawak. 

No comments

Theme images by wibs24. Powered by Blogger.