Header Ads

Header ADS

Mahkamah Persekutuan Menolak Permohonan PETRONAS, Beri Kemenangan Kepada Kerajaan Negeri Sarawak


PUTRAJAYA - Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) untuk memulakan prosiding terhadap kerajaan negeri Sarawak.

Selepas mendengar hujah daripada kedua-dua pihak pada Khamis (semalam), hari ini (Jumaat), Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya, Tan Sri Wira Ahmad Maarop berkata beliau berpuas hati bahawa pasukan penasihat undang-undang Sarawak telah membuktikan kes mereka dan memberi kos RM50,000 kepada Kerajaan Negeri Sarawak.

Pendengaran prosiding itu sepatutnya dilakukan pada 12 Jun tahun ini tetapi ditangguhkan kerana Dewan Peguam Negara (AGC) Kerajaan Persekutuan mengambil keputusan untuk mengambil bahagian dan memerlukan lebih banyak masa untuk melihat kes itu.

Peguam Persekutuan Kanan Shamsul Bolhassan turut hadir dan menjadi pemerhati ringkas bagi pihak Jabatan Peguam Negara (AGC).

AGC akan menjadi pihak dalam kes ini jika kebenaran diberikan.

Petronas telah memfailkan permohonan cuti untuk memulakan prosiding di bawah Perkara 4 (4) Perlembagaan Persekutuan dengan memohon pengisytiharan bahawa Akta Pembangunan Petroleum 1974 (PDA) terpakai berhubung kawalan kawal selia aktiviti huluan di Sarawak.

Syarikat itu juga memohon pengisytiharan bahawa Ordinan Perlombongan Minyak Sarawak (OMO) 1958 secara tersirat dimansuhkan oleh PDA.

Petronas sedang mencari deklarasi bahawa PDA telah digubal oleh Parlimen dan menyatakan bahawa Petronas adalah pihak berkuasa pengawalseliaan eksklusif untuk industri huluan di seluruh Malaysia, termasuk di Sarawak.

Pada prosiding hari Khamis, mahkamah mendengar hujah daripada Petronas dan kerajaan Sarawak mengenai kedudukan undang-undang Petronas untuk memfailkan permohonan untuk kebenaran untuk memulakan prosiding di Mahkamah Persekutuan untuk menentukan perkara yang dibangkitkan oleh syarikat itu.

Datuk JC Fong, yang mewakili Kerajaan Sarawak, berkata kes ini bukanlah mencabar kuasa Perlembagaan Parlimen dalam membuat atau mengubah undang-undang dalam aktiviti-aktiviti minyak dan gas di Sarawak.

"Isu ini tidak berada dalam kuasa Mahkamah Persekutuan untuk membuat keputusan, ia adalah perkara tafsiran kehakiman oleh Mahkamah Tinggi. Kedua, Ordinan Perlombongan Minyak 1958 (OMO) adalah undang-undang yang diluluskan oleh negara sebelum Hari Malaysia.

"Selepas Hari Malaysia, peraturan itu tetap menjadi undang-undang yang baik dan terpakai hanya untuk Sarawak.

"Ketiga, OMO bukan mengenai ladang minyak dan ladang minyak, ia berkaitan dengan pengawasan eksplorasi, eksploitasi dan penambangan petroleum di tanah di Sarawak, dan OMO meliputi semua kegiatan ini di pesisir atau benua benua. Dalam kes ini kita berpendapat bahawa Petronas perlu mematuhi undang-undang negeri, terutamanya OMO dan Kod Tanah Sarawak," katanya.

Sementara itu, peguam bela Petronas Datuk Malik Imtiaz memberitahu pemberita bahawa kes itu melibatkan kuasa perundangan.

"Perselisihan itu sama ada perkara berkaitan dengan kuasa perundangan atau tidak, pandangan kita adalah, kerana apa yang dikatakan Sarawak adalah bahawa OMO adalah undang-undang sah yang negara berhak untuk menguatkuasakan.

Kami mengatakan kuasa untuk mengawal dan mengawal aktiviti huluan adalah sesuatu (yang) berada dalam bidang kuasa Parlimen semata-mata, jika itu benar, kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk menguatkuasakan OMO, kerana kuasa negara bergantung kepada kuasa perundangan," katanya.

Malik juga berkata perkara itu tidak boleh dibawa ke Mahkamah Tinggi kerana pemahamannya ialah tafsiran Perlembagaan bagi maksud seperti ini adalah sesuatu di dalam bidang kuasa Mahkamah Persekutuan.

"Masalah lain ialah sama ada kami telah memohon perintah pengisytiharan yang mencukupi, apa yang kami minta adalah suatu perintah yang Parlimen mempunyai kecekapan eksklusif untuk memberlakukan undang-undang mengenai kegiatan huluan, dan akibatnya kami mengatakan bahwa PDA adalah undang-undang yang sah, kerana itu dan akibatnya PDA memberikan kuasa untuk mengawal selia di seluruh negara tanpa mengira luar pesisir atau di darat, dengan itu, kerana Akta Malaysia, OMO akan menjadi undang-undang Persekutuan, dan sejak PDA diluluskan, OMO telah dimansuhkan secara tersirat," katanya.

No comments

Theme images by wibs24. Powered by Blogger.