Header Ads

Header ADS

Hastag #siladudukdanjanganlari Dan #siladudukjanganlari Jadi Trending Di Media Sosial


KUALA LUMPUR - Hashtag #siladudukdanjanganlari dan #siladudukjanganlari merujuk kepada titah Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V hari ini menjadi trending dan bualan pengguna media sosial hari ini.
Rata-rata mereka menyifatkan video titah baginda itu ketika memulakan ucapan pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Keenam Parlimen Ke-14, hari ini manis dan penuh makna walaupun dilakukan secara berseloroh dan bersahaja.
Pemerhatian di Facebook (FB) Media Selangor antaranya mendapati video berdurasi kurang seminit itu mendapat lebih 42,600 perkongsian selain hampir 3,000 komen sehingga jam 4.30 petang ini.
Pengguna FB, Andreano Ng dalam komennya menulis beliau amat menghormati dan menyanjung tinggi kandungan ucapan titah Yang di-Pertuan Agong.
"Menyeluruh, telus, menyentuh isu-isu yang melanda negara kita dan nasihat-nasihat baginda yang membina! Terbaik. Daulat Tuanku.
Faiz Al Ramlan pula menulis, "Simple dan comel je Tuanku Yang di-Pertuan Agong melawak..Tapi deep maksudnya" diikuti Zaujah Reza menulis "kelakar YDPA kita ni, sedikit je kata-kata tapi menghiris bak belati tajam".
Siti Shahrosamirah menerusi statusnya pula gembira melihat reaksi wajah Ahli-ahli Yang Berhormat (YB) sebaik sahaja mendengar jenaka daripada Sultan Muhammad V.
"Aku nak tengok muka-muka YB kita tu sebenarnya. Gelak jugak korang. Muka KJ tu konon puas la tu. Tok Zahid, Tok Najib tu seronok pula aku tengok dorang senyum gelak. Kan bagus senyum dan gelak-gelak selalu begini," tulisnya.
Suasana hari pertama di Dewan Rakyat hari ini menjadi gamat seketika tatkala Sultan Muhammad V memulakan ucapan pembukaan berikutan titah bersahaja baginda meminta semua Ahli Parlimen supaya tetap berada di tempat masing-masing mendengar ucapan baginda.
"Tuan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tuan Yang Dipertua Dewan Negara dan Ahli-ahli Yang Berhormat sekalian. Sila duduk dan jangan lari," titah baginda sambil tersenyum sebelum duduk mengambil tempat.
Serentak itu, ia disambut dengan gelak ketawa Ahli Parlimen yang berada di dalam Dewan Rakyat termasuk Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Menteri Kabinet.
Turut ketawa ialah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak serta Ahli Parlimen pembangkang yang lain.
Selepas keadaan kembali reda, Sultan Muhammad V memulakan ucapan perasmian istiadat pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Keenam Parlimen ke-14.
Tidak dapat dipastikan baginda merujuk kepada Ahli Parlimen di pihak mana, namun ia mungkin ada kaitan dengan tindakan Ahli Parlimen pembangkang yang bertindak keluar dewan ketika upacara pelantikan Yang Dipertua Dewan Rakyat, semalam.
Semua wakil Barisan Nasional (BN) dan PAS, kecuali Khairy Jamaluddin Abu Bakar (BN-Rembau), Datuk Seri Anifah Aman (BN-Kimanis) dan Datuk Rozman Isli (BN-Labuan) bertindak meninggalkan dewan sebagai tanda memprotes pelantikan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof.
Pembangkang mendakwa pelantikan Mohamad Ariff tidak mengikut Peraturan Mesyuarat 4(1) Dewan Rakyat namun tetap mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen di hadapan Yang Dipertua selepas protes berakhir. -BH Online

No comments

Theme images by wibs24. Powered by Blogger.