Header Ads

Header ADS

Kerajaan Negeri Sarawak Sangkal Fitnah Lim Guan Eng Berhubung Hutang Negeri


KUCHING: Kenyataan media Menteri Kewangan Lim Guan Eng baru-baru ini yang mengatakan Kerajaan Negeri Sarawak berhutang kepada Kerajaan Persekutuan bernilai RM2.5 bilion disifatkan sebagai tidak benar dan disangkal sekeras-kerasnya.

Menurut kenyataan akhbar Pejabat Ketua Menteri Sarawak yang dikeluarkan semalam menjelaskan hutang Kerajaan Negeri Sarawak hanya berjumlah RM2.38 bilion dan bukannya RM2.5 bilion seperti yang didakwa Lim Guan Eng. 

"Kerajaan Negeri Sarawak membayar hutang Kerajaan Persekutuan tepat pada masanya berdasarkan jadual pembayaran balik seperti yang ditetapkan dalam perjanjian antara Kerajaan Negeri dan Persekutuan.

"Pada 31 Disember 2018, jumlah pinjaman Persekutuan yang terhutang oleh Kerajaan Negeri adalah RM2.38 bilion," katanya.


Kerajaan Negeri Sarawak membuat pinjaman kepada Kerajaan Persekutuan adalah bertujuan untuk membiayai pelaksanaan pelbagai projek di Sarawak.

"Pinjaman Persekutuan dibuat di bawah Senarai Bersama termasuk bekalan air, pembetungan, estet perindustrian, perumahan dan pertanian (terutamanya ladang kelapa sawit yang melibatkan pekebun kecil).

"Ini adalah prosedur biasa seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan untuk negeri-negeri di Malaysia untuk mencari pembiayaan Persekutuan sama ada dalam bentuk pemberian atau pinjaman," tambahnya. 

Setiap tahun Kerajaan Negeri Sarawak telah menyediakan peruntukan yang mencukupi dalam Bajet Tahunannya untuk pembayaran balik pinjaman. 

Malah, Sarawak adalah salah satu daripada negeri yang tidak mempunyai tunggakan dalam pembayaran balik pinjaman seperti yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara dalam laporan tahunannya dan dikemukakan kepada Majlis Kewangan Negara.

15 comments:

  1. Saya membawa kabar baik kepada anda semua warganegara Malaysia di platform ini, ALLAH telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Mei 2019, kesaksian saya dan berita baik saya seperti ini, Nama saya Rosliza Binti Mohd Zaidi, saya tinggal di blok No 49 B 2 Felda Semencu 81900 Kota Tinggi Johor, saya seorang pemasar dan penasihat perniagaan di syarikat yang saya bekerja, Suami saya dan saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan semua ini. Platform ini adalah untuk mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman yang ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobek anda dari wang susah payah anda.

    Suami saya dan saya berada dalam hutang besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang kami dan kami menghubungi syarikat pinjaman dari Singapura yang pada Disember 2018, dan kami ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta kami untuk Bayar banyak bayaran yang kami bayar dan akhirnya kami tidak mendapat pinjaman, kami kehilangan kira-kira RM7,685 kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di Singapura kerana kami memohon pinjaman sebanyak RM 250,000 dan dengan semua yuran yang kami bayar, kami tidak mendapat pinjaman dan suami saya dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat tempat saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan kita bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

    Kami berdoa kepada ALLAH untuk bantuan ilahi dan ALLAH mengarahkan kita kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 20 Mei 2019, saya sedang melayari internet apabila saya dapat mencari keterangan seorang wanita dengan nama Fadzilah Binti dari Alor Setar, bagaimana ALLAH menukar kehidupan kewangannya melalui syarikat pinjaman yang dia minta saya menghubungi Puan Gonzalez dan dia memperkenalkan saya kepada Puan Mariela Gonzalez dan dia memberi saya keberanian dan saya memohon pinjaman dari Puan Mariela dan akhirnya dia membantu saya mendapatkan pinjaman di syarikat dan saya mendapat jumlah yang tepat saya memohon dan saya sangat gembira.

     Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan saya bahawa jika anda memerlukan pinjaman tulen asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat pada kadar faedah 2%, sila mendaftar melalui Puan Mariela Gonzalez melalui e-mel: (marielagonzalezloan@gmail.com). Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini, (roslizamohdz@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

    ALLAH memberkati kamu semua!
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia
    [[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  3. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  4. Kesaksian: Margaretha Asmara
    dari Ambon di Indonesia
    Pinjaman A mount: $ 40.000
    AKUN BCA
    margarethaasmaran@gmail.com
    Whatsap saya: +6285964126496

    Nama saya ny. Margaretha Asmara, dari Desa Sungai Bulan RT014 / RW08 Sungai Raya Sungai Bulan, Ambon di Indonesia, saya seorang Muslim yang taat, saya ingin menggunakan media untuk mengingatkan semua orang agar mencari pinjaman agar berhati-hati dengan penipu karena mereka ada di mana-mana.

    Bulan lalu, saya menderita kerugian finansial, dan karena kebutuhan saya akan modal ventura, keputusasaan, dan kemiskinan, saya diperdaya oleh rentenir online palsu. Saya tidak menyerah dan teman saya Zulaikha Yugesh melalui email zulaikhayugesh@gmail.com dan Elok Cahyono dengan email elokycahyono@gmail.com yang memberi tahu saya bagaimana mereka melihat kesaksian online tentang PERUSAHAAN RIKA ANDERSON LOAN COMPANY asli dan merujuk saya ke kreditor bernama Mrs. RIKA ANDERSON LOAN COMPANY yang meminjamkan saya pinjaman $ 40.000 dalam waktu 2 jam setelah perusahaan pinjaman meminta data dan foto ktp saya dan tanpa penundaan. .

    Setelah 2 jam saya mengkonfirmasi dari rekening bank BCA saya dan petugas mengkonfirmasi pinjaman saya di dalam. 2 jam setelah saya mendaftar.
    Saya mendorong sesama warga yang membutuhkan pinjaman untuk mendaftar dan menghubungi Ms. Rika Anderson melalui email:

    PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON
    email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    WA: +19147057484

    ReplyDelete
  5. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    ReplyDelete
  6. Pengikut islam yang terkasih

    Nama saya Hendra Setiawan dari Malang Indonesia
    Apakah saya di sini untuk memberi tahu semua saudara dan saudari saya tahu bahwa ada cara yang lebih baik untuk mendapatkan pinjaman tanpa stres dan perusahaan pinjaman ini 100% dipercaya dan peduli pada kesejahteraan orang lain dan mereka memberikan pinjaman kepada orang-orang untuk membantu kebutuhan keuangan mereka

    Jadi saya memberi tahu Anda pencari pinjaman untuk mengajukan pinjaman di METROLINA CREDIT COMPANY
    Mereka jujur dan saya jamin Anda bahwa Anda tidak akan menyesal mendapatkan pinjaman dari perusahaan ini dan yang terbaik adalah mereka tidak akan menangkap Anda atau menyaring properti Anda jika Anda tidak dapat memenuhi jangka waktu pinjaman selama Anda memiliki penjelasan yang masuk akal ketidakmampuan Anda untuk memenuhi pembayaran pinjaman pada saat jatuh tempo

    METROLINA CREDIT COMPANY adalah perusahaan pemberi pinjaman terbaik di sektor peminjaman dan saya akan menyarankan agar Anda mengajukan pinjaman sekarang dan keluar dari tekanan keuangan

    Saya telah menjadi korban penipuan pinjaman selama bertahun-tahun dan ini membuat saya lebih banyak hutang dan saya sangat lemah dan bahkan tidak dapat membayar schoo; biaya untuk anak-anak saya lagi. anak saya tinggal di mengasah selama 1 tahun sebelum saya mendapat pinjaman dari METROLINA CREDIT COMPANY dan sejak itu hidup saya berubah menjadi lebih baik dan saya memiliki bisnis yang lebih baik untuk istri saya dan PABRIK ROTI saya hampir selesai sekarang
    Saya lebih bahagia daripada saya dulu dan sekarang saya tahu bahwa hidup memiliki lebih banyak untuk ditawarkan ketika Anda memiliki uang
    Hubungi  METROLINA CREDIT COMPANY hari ini dan tulis ulang kisah Anda seperti saya


    COMPANY NAME ::: METROLINA CREDIT COMPANY
    GMAIL :: metrolinacreditcompany@gmail.com
    facebook ::::: Perusahaan Kredit Metrolina /
    IG :::: Kredit MetrolinaWHATSAPP ;;;;;  + 16503822846

            KONTAK SAYA
    Nama Saya :: Hendra Setiawan
    GMAIL saya ::: hendrasetiawanhendra502@gmail.com
    WHATSAPP;;;; +60107103277
    SEMUA TERIMA KASIH ATAS PERUSAHAAN KREDIT METROLINA

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum
    Nama saya muhammad abdul
    Dari jakarta selatan indonesia
    email muhammadabdul5151@gmail.com
    nomor telepon +6285574670570
    nomor whatsapp +6285574670570
    Saya berterima kasih kepada ALLAH karena telah mengakhiri penderitaan saya melalui Anthony Yuliana Lenders, untuk beberapa waktu sekarang bisnis saya sedang turun dan saya telah mencari pinjaman besar untuk meningkatkan bisnis saya kembali ke kehidupan, saya telah ditipu berkali-kali semua berjanji pada saya untuk meminjamkan uang tetapi mereka selalu menipu dan berbohong kepada saya, sampai saya menemukan ibu yuliana dan memberi saya jumlah pinjaman sebesar Rp 1,3 miliar, saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman saya dan biaya transfer sebelum pinjaman saya ditransfer ke akun saya, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hatilah karena 75% pinjaman online palsu, bagi mereka yang mencari pinjaman harus menghubungi Anthony Yulinana Pemberi Pinjaman adalah 100% pemberi pinjaman pinjaman online yang sah,
    anthony.yulianalenders@gmail.com
    whatsapp +13234026088

    ReplyDelete
  8. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  9. (okahomeloanfirm@gmail.com) {+1 (305) 3405290}

    Nama saya lukwalukason dari Delhi Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada pemberi pinjaman okahome yang sangat baik atas bantuan yang mereka berikan kepada saya untuk mendapatkan pinjaman musim ini dan untuk perpanjangan pinjaman bermusim di kota Delhi tempat saya tinggal , kerana coronavirus saya tidak dapat menahannya. Saya memikirkan bagaimana mengubah hidup saya dan kemudian saya terus meminta pertolongan kepada Tuhan, dan dia memberi saya kawan baik yang memimpin saya untuk membuat syarikat pinjaman yang baik. Saya menggunakan peluang hebat ini untuk memberitahu semua orang untuk menghubungi syarikat pinjaman okahome dengan cepat untuk mendapatkan bantuan ,, Sekiranya anda mencari pinjaman, jangan lupa untuk menghubungi syarikat pinjaman {+1 (305) 3405290} okahom, pinjaman anda boleh mengubah kisah anda dalam masa 24 jam, syarikat pinjaman okahome hanyalah sebuah syarikat yang dapat memberi anda pinjaman dengan kadar 1% tanpa tekanan (okahomeloanfirm@gmail.com)
    semoga Allah memberkati saudara-saudaraku yang juga mendapat bantuan di syarikat pinjaman okahome, jika anda memerlukan lebih banyak maklumat dari saya, anda juga boleh menghubungi saya melalui e_mail (lukwalukason331@gmail.com)

    ReplyDelete
  10. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  11. Nama ::::: [Merissa Ahmed]
    Negara :::::: [Malaysia]
    Alamat ::::: [Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]
    Bandar :::::::::::: [Kuala Lumpur]
    Amaun Pinjaman :::: [RM 450k. [berjaya]
    Nombor WhatsApp :::: [+ 601125693785]
    e_mail :::: [merissaahmed11@gmail.com]


    Nama saya Merissa, seorang ibu kepada dua anak saya dari Malaysia dan saya telah berada di Malaysia selama bertahun-tahun dan sehingga saat ini kesaksian ini saya masih berada di Malaysia. Salah satu masalah utama yang pernah saya hadapi dengan perniagaan saya ialah masalah kewangan dan pembiayaan semula dan ini menyebabkan saya mencari pinjaman dan akibatnya saya menjadi mangsa 2 pemberi pinjaman fiktif dan ini sebenarnya membuat saya trauma sampai tahap tertentu tetapi saya tidak pernah putus asa sehingga saya melalui blog dan juga media lain saya mempunyai peluang untuk menemui [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] pada awalnya saya berasa takut dan sangat skeptikal mengenainya, tetapi saya harus mengambil risiko satu kali yang akhirnya membawa kepada kebebasan kewangan saya. Saya benar-benar memohon pinjaman sebanyak RM 450K dalam masa 24 jam proses pembayaran berjaya dilakukan. Keseluruhan proses ini boleh dipercayai dengan jujur ​​dan boleh dipercayai, jadi jangan takut dengan pinjaman dalam talian hubungi [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] untuk mendapatkan pinjaman yang boleh dipercayai @ kadar faedah yang sangat rendah Anda boleh menghubungi mereka melalui alamat e-mel di bawah ::
    financialserviceauthority400@gmail.com
    Atau jika anda ingin membuat lebih banyak pertanyaan, anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: merissaahmed11@gmail.com

    Nama ::::: [Merissa Ahmed]
    Negara :::::: [Malaysia]
    Alamat ::::: [Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]
    Bandar :::::::::::: [Kuala Lumpur]
    Amaun Pinjaman :::: [RM 450k. [berjaya]
    Nombor WhatsApp :::: [+ 601125693785]

    ReplyDelete
  12. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  13. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  14. Salam untuk semua warganegara malaysia, nama saya Andika Enny, SILA, saya ingin berkongsi kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua warganegara malaysia harus berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Tuhan benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik MARIA ALEXANDER . Setelah beberapa lama berusaha mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan, dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan lebih dari 40 ribu Rm dengan pemberi pinjaman yang berbeza setelah membayar beberapa yuran dan tidak mendapat hutang. Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya Kabu layu yang kemudian memperkenalkan saya kepada Puan MARIA ALEXANDER, seorang pemberi pinjaman di syarikat bernama ACCESS LOAN FIRM sehingga rakan saya meminta saya untuk memohon dari ibu MARIA, jadi Saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ibu MARIA.

    Saya memohon pinjaman 600,000 Rm dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat semasa pemindahan kredit, kerana tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman pemindahan yang saya hanya diberitahu kepada dapatkan perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari 48 jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir itu adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah 600,000 Rm. Saya sangat gembira kerana Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya. mereka juga mempunyai sekumpulan pakar yang akan memberitahu anda tentang jenis perniagaan yang ingin anda laburkan dan bagaimana untuk melaburkan wang anda, sehingga anda tidak akan muflis lagi dalam hidup anda. Semoga ALLAH memberkati Puan MARIA ALEXANDER untuk mempermudah hidup saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan MARIA melalui e-mel: (mariaalexander818@gmail.com) atau (Whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk pinjaman anda

    Akhir kata, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar mengenai kehidupan saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Sekali lagi nama saya ANDIKA ENNY, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui e-mel saya: (andikaenny0@gmail.com)

    ReplyDelete
  15. Nama saya Puan Batrisyia Imran dan saya berasal dari Indonesia. Kadang-kadang, saya telah mencari pemberi pinjaman Pinjaman yang boleh saya pinjam untuk mengembangkan perniagaan saya dan juga mencipta pekerjaan untuk orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman internet sangat teruk dan saya kehilangan 37 juta kerana saya memohon 850 juta untuk meningkatkan perniagaan saya. Selepas pengalaman saya, saya berjanji kepada diri sendiri bahawa saya tidak akan meminjam daripada internet kerana saya telah ditipu.

    Jadi, satu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan selepas saya selesai membaca, saya pergi menyemak bahagian komen untuk mengetahui apa yang mereka fikirkan. jadi saya melihat komen seorang wanita bernama SETIA AHMAD dan dia berkongsi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar daripada seorang wanita bernama MARIA ALEXANDER .

    Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi SETIA AHMAD dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 37 juta daripada pemberi pinjaman yang tidak baik kepadanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberitahu saya bahawa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang boleh dipercayai telah berakhir. dia menghantar saya nombor telefonnya dan saya menghubunginya untuk memastikan kerana saya tidak mahu kehilangan wang lagi. dia bercakap dengan saya dan berkata saya perlu menghubungi butiran syarikat tempat Puan MARIA ALEXANDER bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa berlengah-lengah dan saya mesti cuba berkongsi berita baik saya supaya orang lain dapat diselamatkan daripada pemberi pinjaman yang buruk.

    Jadi saya menghubungi Puan MARIA ALEXANDER melalui email: ( mariaalexander818@gmail.com ) DAN whatsapp : (+1 254-276-8402 ) yang saya hubungi.

    Selepas saya menghubungi Puan MARIA ALEXANDER , saya diminta untuk mengemukakan segala yang diperlukan daripada saya sebagai peminjam dan selepas beberapa ketika, pinjaman itu diluluskan untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa sebarang kelewatan atau sebarang bentuk tekanan.

    Jadi, saya menambah maklumat peribadi saya untuk sesiapa yang mencari pemberi pinjaman yang boleh dipercayai untuk menghubungi saya dan saya bersedia membantu anda kerana saya mahu orang lain diselamatkan daripada pemberi pinjaman yang tidak baik. ( batrisyiaimran4@gmail.com )

    Saya berdoa agar Tuhan memberi orang yang memerlukan pinjaman untuk melihat kisah saya supaya mereka dapat diselamatkan apabila saya diselamatkan. Saya sentiasa bersedia untuk menghulurkan bantuan kepada sesiapa yang memerlukan, jadi hubungi saya pada bila-bila masa kerana saya tidak membuat orang saya jatuh ke tangan pencuri!!! , saya mendapat pinjaman tahun ini 2022....kegembiraan masih mengalir di hati saya. semoga ALLAH merahmati Puan MARIA ALEXANDER

    ReplyDelete

Theme images by wibs24. Powered by Blogger.