PENDUDUK RUMAH ANJI BIDAS KENYATAAN VERNON KERDIT DAN NAFI DIABAI KERAJAAN



BETONG: Hanya kerana menyedia ‘Tabung Bencana’ sendiri, Parti Keadilan Rakyat (PKR) Betong menyifatkan kerajaan tidak memberi perhatian kepada mangsa banjir dan tanah runtuh Rumah Anji, Mupoh Baruh.

Justeru, Tuai Rumah Anji Bala serta penduduk rumah panjang Mupoh Baruh menafikan sekeras-kerasnya dakwaan PKR disiarkan dalam beberapa akhbar tempatan.

“Kami cukup kesal dengan kenyataan tersebut,” kata Tuai Rumah Anji, kononnya mereka men-dakwa kerajaan mengabaikan nasib mereka dilanda musibah itu.

Katanya, bukan bererti mereka membuka ‘Tabung Bencana’ bermakna kerajaan mengabaikan tanggungjawab membantu mereka terlibat musibah, sebaliknya itu inisiatif mereka dan tidak seperti apa dikatakan PKR.

Jelasnya, apakah tidak boleh apabila penduduk terkena musibah membuka ‘Tabung Bencana’ sendiri?

“Kerajaan lebih mengetahui dan memahami masalah kami dan tidak semestinya bantuan dihulurkan itu segera diperolehi.

“Malah kami amat bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan yang membantu seperti Pejabat Residen, Pejabat Daerah, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS), tentera serta NGO kerana menyediakan ruang serta tempat selamat dan makanan untuk kami buat sementara waktu di Dewan Rentap dan kami amat terharu dengan ban-tuan dan sokongan itu,” ujarnya.

Baru-baru ini, bencana banjir kilat melanda kawasan Betong dan tidak terkecuali melibatkan rumah panjang Mupoh Baruh.

Banjir tersebut memaksa penduduk rumah panjang terbabit mengosongkan kediaman mereka sehingga sekarang, atas faktor-faktor keselamatan.

Rumah panjang Mupoh Baruh sejumlah 22 pintu dan sehingga sekarang mangsa masih ditempat-kan di pusat pemindahan Dewan Rentap, Betong ekoran rumah mereka terjejas tanah runtuh.

“Adalah tidak benar apa yang didakwa PKR itu bahawa mangsa tidak menerima sebarang bantuan sehingga kini dan tidak diberi perhatian sebaliknya bantuan makanan, peralatan tempat tinggal dan sebagainya telah kami terima,” jelasnya sambil menambah PKR sengaja mengapi-apikan perasaan marah penduduk.
Anji menjelaskan, dalam masa terdekat ini mangsa menerima bantuan daripada kerajaan.

Mengenai tapak baharu rumah mereka dikenal pasti dan Pejabat Residen, Jabatan Tanah dan Survei (JTS) serta Jabatan Kerja Raya (JKR) telah memeriksa tapak tersebut.

Kerja-kerja merata tapak dilakukan dalam masa ter dekat dan selepas itu baharulah dapat dibina rumah baharu.

Kerajaan melalui agensi tertentu menolong dalam usaha membina rumah itu nanti.
“Kami mengucapkan terima kasih kepada Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu serta Datuk Amar Douglas Uggah atas segala bantuan diberikan dan berusaha menolong penduduk rumah panjang meskipun tidak perlu dihebohkan melalui surat khabar,” katanya.

Sementara itu, beliau menasihati penduduk agar bersabar kerana kerajaan tetap membantu dan mengambil perhatian terhadap perkara itu.

Tambahnya, PKR Betong hanya mahu publisiti murahan dengan sengaja menghebohkan perkara itu walaupun dengan hanya menjenguk mereka tanpa menghulurkan apa-apa bantuan.

Lawatan serta kunjungan Jabu dan Uggah memberi semangat serta harapan mereka dan yakin bahawa kerajaan berusaha membantu mangsa dengan memberi bantuan meringankan bebanan mereka.


Sumber: Utusan Borneo
Share this article :
 

+ comments + 2 comments

March 2, 2015 at 12:42 PM

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D_DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D DISINI

March 26, 2015 at 8:58 AM

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Wira Kenyalang™ - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger