KAJIAN PENSYARAH UNIMAS TELAH JATUHKAN MARTABAT UNIMAS SEBAGAI INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM


Bermodalkan 100 orang responden atas talian berbanding jumlah penduduk Sarawak yang melebihi 2 juta orang, maka boleh disimpulkan majoriti rakyat Sarawak berpendirian mahu keluar Malaysia.

Hasil kajian ini langsung tidak boleh dipakai dengan tidak mengambil kira 50 peratus penduduk Sarawak atau 1 juta penduduk dengan mengambil kira jumlah penduduk Sarawak yang melebihi 2 juta orang.

Bolehkah Profesor Dr Andrew Aeria menyatakan peratus responden yang dijadikan sampel responden dengan jumlah responden 100 orang?

Lebih malang lagi hasil kajian ini dibuat oleh pensyarah UNIMAS bertaraf Profesor dan berasal dari Pulau Pinang serta mempunyai darah kacukan luar negara.

Apakah motif pensyarah itu yang membuat kajian dengan hanya 100 orang responden dan mempromosikan hasil kajiannya itu kepada portal The Malaysian Insider?

Motifnya pastinya mahu melihat rakyat Sarawak berpecah dan ini akan memberikan kelebihan kepada Pakatan Rakyat Sarawak 'menang' dalam PRN Sarawak akan datang.

Berteraskan slogan 'Sarawak for Sarawakian' Pakatan Rakyat cuba memecahbelahkan perpaduan rakyat Sarawak dengan rakyat di Semenanjung Malaysia.


Lihat bagaimana kehadiran Anwar Ibrahim pada 22 Julai lepas dalam majlis memperingati kemerdekaan Sarawak bersempena dengan tarikh kemerdekaan Sarawak.

Anwar dalam ucapannya menegaskan Pakatan Rakyat akan sentiasa memperingati tarikh 22 Julai itu sebagai tarikh keramat bagi negeri Sarawak.

Selepas meninjau latar belakang pensyarah UNIMAS itu adalah tidak menghairankan mengapa beliau sanggup mempromosikan hasil kajian itu biarpun menyedari itu suatu tindakan yang bodoh!


Ini kerana beliau merupakan Penasihat Institut Rakyat yang diketuai Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Juga, merupakan salah seorang pemimpin dalam Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Aliran yang menyokong hak kemanusiaan dan sejagat (memperjuangkan hak pesalah ISA). Selain itu, beliau juga pemimpin NGO Aliran merupakan sebahagian daripada pemimpin NGO Negaraku yang dipimpin Datuk S. Ambiga yang pernah mengetuai Perhimpunan Haram BERSIH.

Persoalannya sekarang, apakah UNIMAS akan terus membiarkan  pensyarah sebegini untuk terus berkhidmat dengan UNIMAS yang bukan sahaja akan terus memburukkan nama UNIMAS bahkan akan menghancurkan politik Sarawak.

Lihat saja bagaimana keadaan politik di beberapa negeri di Semenanjung yang bergolak dan jatuh ke tangan pembangkang gara-gara sikap tidak peduli pentadbir universiti terhadap tingkah laku pensyarahnya sendiri.


Apa pun segala maklumat dan pendedahan telah dilakukan demi memastikan keharmonian Sarawak terus terpelihara dan kini terpulang kepada pentadbiran UNIMAS untuk mengambil langkah seterusnya.

Share this article :
 

+ comments + 17 comments

Anonymous
August 3, 2014 at 11:36 PM

Professor muka pondan...patutlah pro-pembangkang.

Anonymous
August 4, 2014 at 5:48 AM

Minta kjaan swak halau jaa dia ni...

Bodo mcm taik....

Suruh dia kerja sama israel....

Buat bancian di palastin....

Adakah rakyat gaza suka jew...

Berani ka dia ni bgitau jew keputusan bancian...

Anonymous
August 4, 2014 at 8:02 AM

mereka ni bkn sj anti semenanjung malahan mrk jg anti sabahan.
Penuntut luar sarawak sentiasa di anak tirikan oleh sebahagian pensyarah2 babi.
Babi2 ini banyak berkeliaran dan mengajar d unimas.
Babi2 peliharaan ni lah yg menjadi masalah besr dlm negara.

Anonymous
August 4, 2014 at 8:45 AM

Inilah jenis Prof-PENGGANAS-KANGKANG-BABI si KAPIRDAJAL! Aku syak, dia ni dpt. BERJUTA bawah tajaan ZIONIS! KDN patutnya harus SIASAT bawah undg-undg TERORISMA ; awatlah tak buat apa-apapun setakat ni – kalau Prof. Islam/Melayu asyik boleh ditangkap kononnya meyokong ‘terorisma‘; kenapa Prof. Kristian/KAPIR tak boleh pula ditangkap terutamanya sbg. PENGGANAS PEMISAH-anti ISLAM?! AG tu juga TIDOQkah?!

Bahkan insiden amat kejam kat MH370 & MH11 kita ini juga disyaki berkaitan strategi berterusan dan makin agresif si ZIONIS-Barat dan ejen mereka dari PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM, utk. memisahkan Sabah-Sarawak yg. amat kaya minyak-gas, dari Malaysia dan disatukan dgn. S'pura - supaya dpt. menubuhkan satu lagi 'Israel' utk. MENGUASAI Asia spt. mana Israel ditubuhkan dgn. amat BUAS utk. MENGUASAI Timur Tengah yg. kaya minyak-gas di samping menjatuhkan ISLAM/umatnya di Dunia Islam (lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009; dan di - http://www.presstv.ir/detail/2014/02/22/351741/germany-offers-to-represent-israel/, Germany offers to represent Israel in some Muslim countries, Feb 22, 2014)! Itulah yg. aku heran - apasallah K'jaan kita terlalu beri muka pd. S'pura yg. adalah pusat Mossad/CIA-MI6-Perisik Jerman sampai TANAH PUSAKA kita asyik TERGADAI kat S’pura?!

Tapi malangnya NGO-NGO Islam/Melayu kat Sabah-S'wak terlalu LEMAH - jarang yg. bersuara dgn. amat berani dgn. tindakan PENGGANAS mcm. ni! Pemimpin UMNO pula ramai yg. LIBERAL di Sabah, dan parti yg. sepenuhnya Islam/Melayu tak dak kat S'wak tu - inilah punca si puak PENGGANAS KAPIRDAJAL mcm. ni makin naik muka!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous
August 4, 2014 at 11:40 AM

Di bukan profesor penuh tetapi prfofesor madya/associate.Belum confirm profesor penuh.Patut jua jangan diberi jawatan profesor penuh.Masih mentah dan bukan menggambarkan seorg yg berakademik tinggi.

Hairan bagaimana pihak UNIMAS di Sarawak memilih para tenaganya.Atau sengaja pilih mereka yg pro-pembangkang.Mereka ni gunting dlm lipatan.Mereka meracuni fikiran undergrad.

Anonymous
August 4, 2014 at 8:30 PM

Mana naib canselor unimas? Mengapa membisu. Tolonglah jaga nama baik unimas dan kerajaan negeri Sarawak.
Sedangkan canselor unimas ialah TYT Pehin Tun Taib manakala procanselor ialah YAB Tan Sri Adenan Satem.

Anonymous
August 5, 2014 at 7:44 AM

Bena ndak nya polah sampling 100 org ya...entah2 10 org jak...cmney 100 org ya mok mewakili org srawak?sapa 100 org ya?

Anonymous
August 5, 2014 at 3:38 PM

eh2,cdak macai2 tok dh pande bekokok..tyk ng sapa2 org biasa d swk ya,bukan cdak datok2 or vvip,maok x cdak bgabong ng msia??dh lmk swk jd anak tirik,xsedar2 gik ka??? tok la masanya kita mtk blt hak kita sbgai pengeluar myk fan hasil bumi yg tbyk..dh biasa glk knk makan,ya lh jadi ny..d melaya tok gago jak cdak melaya mdh ng aku,bila swk nk klua dr msia...ktkorg gik thegeh2 nk kekal..xmalu

Anonymous
August 6, 2014 at 11:48 AM

Muko ko diat! Kaka utak rah lutut. Sekolah pun lom tentu ko bleh handle berangan nk tubuh negara baru. Phuii!

Anonymous
August 6, 2014 at 6:21 PM

kajian haram jadah apakah ini

Anonymous
August 6, 2014 at 6:23 PM

ni satu lagi penghasut..jgn jadi bodohlah..org luar sentiasa menghintai peluang supaya malaysia berpecah..

August 7, 2014 at 9:45 AM

UNIMAS patut melihat gejala kurang sihat ini daripada mengalir dalam institusi pendidikan UNIMAS. Jangan dibiarkan duri dalam daging kembang mekar dalam UNIMAS. Selama ni Sarawak tiada masalah berkaitan keharmonian dan perpaduan kaum. Kajian menyatakan ramai anak Sarawak nak Sarawak kelauar dari Malaysia adalah satu daripada ciri ciri menyemai anti establishment yang sedia ada dlm Malaysia. Saya sendiri anak jati Sarawak tidak setuju dengan kajian tersebut. Apatah lagi kajian itu dibuat oleh bukan anak jati Sarawak. Jangan jadikan Sarawak ssperti P.Pinang diperintah oleh bukan anakjati P.Pinang. Sekrg Selangor pula nak diperintah oleh bukan anakjati Selangor. UNIMAS patut mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas Prof Madya Andrew Aeria krn secara langsung memburukan imej UNIMAS dan menidakkan aspirasi anak jati Sarawak yang mahu hidup harmoni dan maju jaya seiring dengan penggabungan membentuk Malaysia.

Anonymous
August 7, 2014 at 4:05 PM

ko kompom urang melaya nk? mun x ko tok macai bn? mmg mcmya perange cdak bn tok..nang xberutak ckit..ko diam cne? d swk nk? sebab ya ko xnampak apa d pdh org ng negeri kita..suka nk kenak ulun oleh kerajaan..haha..sian ku ngga kau

Anonymous
August 7, 2014 at 4:08 PM

cgek gik macai,ko suka ngga swk tok knk sedut resources sampe kerin? ko suka ngga anak cicit ko diam d negara nak mcmtok?kdk pa jak kerajaan mlh kau,di aok juak ko tek..

Anonymous
August 7, 2014 at 6:25 PM

prof gila....

Anonymous
August 19, 2014 at 1:30 PM

Orang-orang yang komen nie tak baca ker artikel yang original tuh? Semua main sembur jer. Orang cakap sedikit, sebelum kaji selidik dah nak hentam orang. Saya baca artikel tuh dan si prof ni cuma mengulaskan keputusan kajian yang dijalankan oleh pihak lain. Bukan prof nie yang buat kajian itu. Aiyooo... Cuba baca link kat bawah nie

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pungutan-suara-beri-gambaran-pergolakan-di-malaysia-timur

Anonymous
August 19, 2014 at 7:40 PM

Yang ko sentap tak tentu pasal kenapa? Sukati jer bantai orang tapi tak tau baca betul2x. Prof nie cuma bagi ulasan. Nampak sangat awak nie jeles dengan prof nie

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Wira Kenyalang™ - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger