INI DIA JAWAPAN DR MOHD ZUHDI MARZUKI TERHADAP KELANTANGAN MULUT RAFIZI RAMLI, ANTHONY LOKE DAN TONY PUA



Jika sebelum ini Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli dan Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua 'menghentam' kandungan analisis Dr Mohd Zuhdi Marzuki dan disusuli oleh amaran keras Anthony Loke yang mahukan PAS mohon maaf atau keluar Pakatan Rakyat, di sini disertakan jawapan balas (tanpa suntingan) Dr Muhd Zuhdi terhadap mereka bertiga.


Hampir 20 tahun yang lalu, ketika Samuel Huntington mengemukakan teori tentang ‘Pertembungan Peradaban’ (The Clash of Civilisation), yang menuduh Islam agama yang sering berkonflik, saya adalah seorang yang menjadi penentang kuat menolak teori tersebut.

Pada ketika itu, saya mendukung usaha yang dilakukan oleh guru saya Profesor Osman Bakar untuk menolak teori Huntington, sebaliknya memperkenalkan Agenda Dialog, yang bertujuan untuk mewujudkan sebuah dunia yang lebih harmoni dan menghargai nilai kemanusiaan.

Agenda Dialog ialah satu usaha untuk mencari titik-titik persamaan antara peradaban khususnya yang berkaitan dengan nilai sejagat dan menghormati titik-titik perbezaan yang biasanya berkaitan dengan kepercayaan beragama.

Saya menggunakan umur muda saya untuk mengusahakan perkara itu, walaupun biasanya umur muda seseorang dicorakkan oleh pemikiran radikal dan ekstrim.

Saya terlibat membantu penganjuran siri Persidangan Antarabangsa Dialog Peradaban yang diterajui oleh Profesor Osman Bakar, termasuklah satu persidangan yang bertemakan ‘Islam and Confucianism’.

Di samping itu, saya juga menghadiri beberapa siri wacana yang turut disertai oleh tokoh kontroversi seperti Dr Nurcholis Majid dan Profesor John Esposito, sebagai usaha melangsungkan Agenda Dialog tersebut.

Berikutan siri-siri persidangan dan wacana itu, Kementerian Pendidikan kemudiannya memperkenalkan satu kurikulum wajib di universiti-universiti tempatan dikenali sebagai Tamadun Islam dan Tamadun Asia (Titas).

Kurikulum Titas ini bertujuan untuk membawa generasi muda Malaysia yang terpelajar menghargai empat peradaban besar dunia yang mereka warisi, di samping menjadikan mereka generasi yang menghargai keharmonian hidup dan menolak unsur-unsur melampau.

Ketika Titas mula diperkenalkan, saya terlibat menyumbangkan fikiran dalam membina kurikulum tersebut. Saya bersama-sama dengan Profesor Chandra Muzaffar, Profesor Hashim Musa dan beberapa rakan yang lain menulis Bab Pertama Buku Teks Titas berkaitan dengan ‘Pengenalan kepada Peradaban’ dan Bab Terakhir berkaitan dengan ‘Cabaran-cabaran Peradaban Masa Kini’.

Harapan yang tinggi diletakkan agar kurikulum ini akan melahirkan generasi muda Malaysia yang berusaha ke arah memupuk keharmonian kaum dan menghindarkan ekstrimisme.


Apabila Anthony Loke beberapa bulan yang lalu melahirkan pandangan prejudis terhadap kurikulum Titas ini seterusnya menyarankan Titas tidak lagi menjadi kursus wajib di universiti, saya adalah antara mereka yang tertanya-tanya adakah beliau mendapat gambaran yang betul tentang latar belakang kursus Titas ini?

Apabila Profesor Chandra Muzaffar ditamatkan kontrak perkhidmatan, saya menggantikannya mengajar satu kursus dalam program Sarjana Dialog Peradaban. Sekali lagi saya meneruskan peranan mempromosikan Agenda Dialog terutama kepada bakal pemegang ijazah sarjana yang bakal menjayakan kurikulum Titas di seluruh negara.

Saya juga terlibat menyelia pelajar-pelajar ijazah tinggi dan ijazah dasar termasuk mereka yang mengkhusus dalam Sarjana Dialog Peradaban. Kesempatan mengajar Titas dan Sarjana Dialog Peradaban memberi peluang kepada saya memperolehi ramai anak murid dari pelbagai kaum yang bilangannya mungkin menjangkau ribuan.

Mereka yang pernah menjadi murid saya, boleh melihat sendiri sikap saya yang konsisten terhadap hubungan harmoni antara kaum dan saling faham-memahami antara peradaban.

Saya bukanlah seorang ahli politik, dan jauh sekali untuk menjadi selebriti politik. Saya hanya seorang akademik yang menyumbang fikiran kepada orang politik, supaya politik negara ini akan lebih menghargai keharmonian kaum dan mengelakkan ekstrimisme.

Menjelang PRU 2004, saya pernah dijemput membentangkan satu kertas kerja tentang peranan Masyarakat Madani, sebagai salah satu langkah menyediakan Manifesto Barisan Alternatif.

Dalam pembentangan itu, saya menekankan sekali lagi Agenda Dialog, dan peranan Masyarakat Madani sebagai elemen penting mencapai peradaban Malaysia. Meskipun demikian, peranan Masyarakat Madani ini tidak boleh lari dari garis panduan agama sesuai dengan perkataan ‘Madani’ itu sendiri berkaitan rapat dengan peranan agama sebagai asas pembinaan sesebuah peradaban.

Semenjak saya berperanan sebagai penyumbang fikiran kepada orang politik, saya pernah beberapa kali duduk sepentas dengan Rafizi Ramli. Saya pernah duduk sepentas dengan beliau dalam wacana sumbang saran penyediaan budget kerajaan negeri Selangor beberapa tahun lalu.

Kami diminta membincangkan tajuk bagaimana memperkasakan demokrasi di Selangor. Dalam wacana itu, saya sekali lagi menyebut tentang kepentingan peranan Masyarakat Madani sebagai rakan kongsi kepada kerajaan negeri ke arah mencapai sebuah pemerintahan yang bertatakelola baik (good governance).

Selain daripada itu, saya membangkitkan sekali lagi tentang kepentingan berdialog ke arah mewujudkan sebuah masyarakat berbilang kaum yang harmoni dan terhindar dari sikap perkauman yang melampau.

Sebelum puasa yang lalu, saya berkesempatan pula duduk sepentas dengan Anthony Loke dalam satu program anjuran WADAH Negeri Johor, dan kebetulan saya diminta untuk bercakap soal perpaduan.

Saya bercakap di hadapan Anthony Loke sendiri, bahawa Islam sama sekali tidak membenarkan sikap perkauman sebaliknya saling berdialog (bertaaruf) antara satu sama lain.

Saya menegaskan pendirian saya, bahawa sekolah-sekolah vernakular yang merupakan satu institusi membentuk jatidiri kaum masing-masing tidak boleh ditutup sebaliknya diperkasakan.

Setiap kaum tidak boleh dihakis jati diri mereka sebagaimana pendekatan banyak negara yang menghakis jatidiri kaum atau etnik demi membentuk satu identiti bangsa. Di atas pentas itu, saya menyebut pendekatan Islam dalam perpaduan ialah bersatu dalam kepelbagaian, justeru tidak boleh menghakis jaatidiri sesebuah kaum yang sebenarnya juga anugerah dari Allah.

Mereka yang pernah mengenali saya, pernah menjadi anak murid saya dan pernah bersama di atas pentas, saya yakin dapat mengenali pendirian saya yang konsisten tentang Agenda Dialog, iaitu mencari titik-titik persamaan antara peradaban dan saling menghormati titik-titik perbezaan yang ada.

Rakan-rakan media sosial saya di Facebook dapat mengetahui bagaimana pendirian saya ketika muncul isu berkaitan dengan kalimah suci nama Allah. Saya konsisten mempertahankan pendirian Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, bahawa dalam sesebuah pemerintahan Islam orang bukan Islam tidak boleh dihalang menggunakan kalimah Allah atas prinsip “Lakum Dinukum Wa Li Yadin”, selama mana penggunaan itu tidak bertujuan penghinaan.

Artikel saya dalam Facebook tentang isu kalimah suci nama Allah turut dikongsi banyak pihak di samping juga diterbitkan dalam portal akhbar maya. Saya yakin rakan-rakan dalam PKR dan DAP mengetahui pendirian saya tentang perkara itu.

Saya juga beberapa kali membela DAP yang dituduh sebagai punca Tragedi 13 Mei dan juga dicop sebagai small brother PAP Singapura. Dalam satu forum yang dianjurkan oleh mahasiswa UIA menjelang PRU 13 yang lalu, saya dijemput menjadi ahli panel bersama rakan saya Dr Mazlee Malik (UIA), Dr Yusri Mohamad (Pembela) dan Tun Faisal Ismail (Umno), dan soalan-soalan yang sedemikian turut ditanya.

Saya menjawab bagi pihak DAP dengan memberikan hujah-hujah membersihkan nama parti itu sebagai punca Tragedi 13 Mei dan small brother kepada PAP.

Klip video yang memuatkan jawapan saya tentang tuduhan terhadap DAP ini sudah lama dimuatnaik oleh pihak pengajur dalam laman YouTube.

Jelasnya, saya yakin mereka yang mengenali saya, anak-anak murid saya dan yang pernah duduk sepentas dengan saya mengetahui pendirian saya tentang isu kalimah Allah dan sikap saya terhadap DAP.


Malang sekali, apabila bocornya Printscreen WhatsApp AJK PAS Pusat, sebahagian rakan kenalan saya, segelintir anak-anak murid saya dan mereka yang pernah duduk sepentas dengan saya seperti Rafizi Ramli dan Anthony Loke dengan pantas menghukum saya sebagai racis atau ekstremis.

Saya bukan ahli politik dan jauh sekali sebagai selebriti politik yang memilih kenyataan media untuk menjawab tuduhan-tuduhan itu, malah saya tidak berminat pun nama saya dipopularkan di akhbar sepertimana diidamkan oleh kebanyakan ahli politik yang lain.

Saya juga tidak boleh mendedahkan keseluruhan perbincangan dalam WhatsApp itu yang disimpan oleh sahabat saya Ustaz Nasrudin Hasan Tantawi, sehingga menurut beliau jika dicetak atas kertas A4 dengan font bersaiz 12, perbincangan itu memakan 115 mukasurat.

Kalaulah saya boleh mendedahkan kesemua 115 mukasurat itu, saya yakin kesemua mereka dapat memahami apa sebenarnya yang terkandung dalam printscreen yang dibocorkan itu.

Saya menjelaskan beberapa kali bahawa perenggan-perenggan yang dibocorkan itu tidak mewakili pendirian dan sikap saya.

Ketika saya mengemukakan analisis senario tersebut, ada ahli-ahli perbincangan menegur saya tentang pemilihan bahasa yang kasar, lalu saya jelaskan bahawa bahasa yang saya pilih itu bukan mewakili pendirian dan sikap saya sebaliknya perkataan-perkataan yang akan dihamburkan oleh pihak-pihak dalam PAS yang selama ini tidak berpuas hati terhadap DAP dan lain-lain isu yang mereka merasakan sepertu dikunci mulut untuk bersuara, sedangkan sebelum ini mereka mempunyai kebebasan untuk melakukan sedemikian.

Kalaulah saya boleh bocorkan printscreen yang berkaitan dengan jawapan saya itu, saya yakin ramai akan memahami apa yang saya ingin sampaikan.

Malangnya, akhlak mengikat kita untuk membocorkan perbincangan sulit sesama ahli kumpulan WhatsApp, meskipun ada segelintir yang sewenang-wenangnya melakukan pembocoran tersebut.

Sewaktu perbincangan tentang usul keluar Pakatan Rakyat di dalam kumpulan WhatsApp itu, unsurnya bercampur-campur, sekejap humor, sekejap provok, sekejap sindir dan kadangkala tegang.

Sewaktu perbincangan ada ahli perbincangan yang menyebut, memang segelintir ahli PAS akan lega bila PAS keluar dari PR sebab selama ini mereka begitu marah dengan DAP dan lain-lain, terutama dalam isu nama Allah dan serbuan gereja.

Seperti yang dimaklumi PAS ambil tindakan disiplin kepada beberapa orang seperti ini, tetapi masih ada ahli PAS yang masih bersikap marah kepada DAP dan lain-lain pihak berkaitan.

Apabila saya buat analisis senario apa berlaku kalau PAS keluar Pakatan Rakyat, maka saya sebut tentang kemungkinan yang boleh berlaku di Selangor.

Pada perenggan kedua saya sebut secara imaginatif dan berbentuk sarcasm (sindiran) perkataan yang akan dihamburkan oleh ahli-ahli PAS yang selama ini memendam kemarahan kepada DAP dan pihak-pihak lain yang berkaitan dengan isu nama Allah, isu murtad dan seumpamanya.

Sekali lagi saya jelaskan, ayat yang saya pilih itu tidak menggambarkan pendirian saya, sebab saya tidak berada dalam senarai yang ahli-ahli perbincangan yang menyokong keluar Pakatan. Rakyat.

Saya cuma memaparkan senario perasaan lega segelintir ahli yang selama ini menganggap PAS seperti dikuasai oleh DAP sehingga tidak dapat lagi bersuara seperti dulu.

Mereka yang ada dalam perbincangan itu akan faham unsur-unsur imaginatif dan sarcasm tersebut, melainkan kalau mereka sememangnya menyimpan strategi busuk untuk menjayakan agenda mereka seperti yang dilakukan oleh si pembocor. 


Tujuan si pembocor adalah untuk mendesak PAS khususnya Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang mengambil tindakan terhadap saya, kerana saya adalah antara penentang kuat ‘Kajang Move’ yang dicita-citakan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim. Secara tidak langsung juga, mereka yang berada di pihak pembocor memberi tekanan supaya pimpinan PAS bersetuju dengan langkah itu.

Saya ingin menegaskan, bahawa saya tiada cita-cita politik yang tinggi sepertimana ahli-ahli politik, melainkan hanya sekadar menyumbang fikiran supaya politik Malaysia membawa kepada keharmonian kaum dan persaingan demokrasi yang sihat.

Saya melihat ‘Kajang Move’ sebagai langkah yang tidak memenuhi kehendak rakyat Selangor yang mahukan orang-orang politik yang diberi mandat berkuasa memberi khidmat kepada rakyat bukannya meletakkan jawatan sesuka hati dan boleh menurun-naikkan kepimpinan kerajaan negeri seperti mudahnya menukar pakaian.

Ahli-ahli politik perlu menyedari bahawa jawatan Menteri Besar itu bukan sekadar hak parti, tetapi ada hubungannya dengan hak Istana yang memperkenankan perlantikan seseorang dan hak rakyat Selangor yang memberi mandat bukan hanya berdasarkan kepartian.

Semoga dengan penjelasan ini, semua pihak dapat mengerti pendirian dan sikap saya tentang isu perkauman dan memahami apakah ‘game’ sebenar pihak pembocor printscreen tersebut. 

Share this article :
 

+ comments + 5 comments

Anonymous
August 1, 2014 at 2:26 PM

Ini adalah komen dr org yg telor nya dah tersepit.. Knp zuhdi tak lena tidur mlm ke.. Kalau hebat sgt berkokok knp takut nak bertarung.. Dasar org pas yg telor nya senang dipicit oleh kafir harbi.. Tak payah lah nak membela sgt diri anda tu kalau nak jd ahli akademik jd lah ahli akademik kalau nak main politik tp telor takda baru kena picit sikit dah tak tahan jgn campur politik, ini lah masalahnya kalau org rasa diri tu pandai sgt, tgk chandra muzaffar dia retire politik sbb dunia politik bkn jiwanya dia adalah ahli akademik..

Anonymous
August 1, 2014 at 3:20 PM

Kikiki....

Jauhh punya konar tuu.....

Tapi sygg..... idealisma begini x mampu pergi jauh dlm dunia politik hari ini....

Kene faham fikh realiti.... fekh realiti cina msia adalah bangsa yg x guna.... org cina dari china sendiri akui...

Cina msia sanggup tikam org mlayu yg beri dia tmpat tinggal dan kerakyatan.... hanya semata2 tamak dgn harta dan kuasa...

Pas jgn mendabik dada kunun dpt lunakkan dap.....

Kalau pas yg perintah msia pun...dap akan tetap tentang pas sbb mereka mahu kuasai tanah melayu dan halau semua org melayu....

Berdialog itu okay.... tapi idealisma kamu hanya berjaya berlegar dlm ruang lingkup akademik sahaja....

Di dunia realiti..... idealisma kamu x akan berjaya....

Selagi perlembagaan msia ikhtiraf ah seng kaum cina... ramasamay kaum india.... sampai kiamat pon mereka akan jadi rasis dan utamakan kaum mereka....

Tapi adakah kaum melayu rasis?? Jawapannya tidak..... org melayu x utamakan kaumnya saja.... sbb penuh penjara dgn org melayu.... kalau salah org melayu akan hukum bangsanya ..... org cina kuasai ekonomi.... tiada halangan...

maknakata org melayu bersikap adil pd semua bangsa sehingga mereka berjaya beratus kali ganda dari org melayu sendiri.....

Boleh guna nama Allah tampa melihat pd realiti adalah pendapat akademi yg dungu....

Hj hadi dia sokong sbb kan politik.... tp kamu sokong sbb pandangan akademi yg sempit...

Hj hadi org politik .....gunakan dalih agama utk justify......pendirian dia boleh berubah ....hari ini kawan esok lawan...

Tapi kamu org akademi yg cuba nak jd moderator pd politik monster... sng ckp dgn student boleh laa.... tapi di luar ni kamu hanya semutt sajaa...

Ada 2 perkara saja dlm politik demokrasi ni..... samada sokong atau bangkang.... kamu sebelah mana?

Tuan presiden sudah suarakan matlamat.... musridul am sudah endorse...nak apa lg?

Tu signal cukup kuat utk akar umbi tu....

Samada kamu sokong atau bangkang..... dlm demokrasi x dak kecuali... kalau kecuali jd mcm abg yem pekasa.... terhegeh2 mintak kerusi...hahaha

So ahli2 pas yg lelain....sokong atau bangkang?? Kalau sokong pakai baju perang dan move ahead..... pancung semua anwaranis, syiah dan red bean dlm pas....

Anonymous
August 1, 2014 at 3:24 PM

Sokong 1000%

Anonymous
August 1, 2014 at 3:38 PM

Saya sokong 100% apa yng anon diatas komen... kat belakang tabir jer melayu berani, hampeh betul, kene tekan sikit terus nafi pas tu buat u turn. takda telor lansung pemimpin melayu hari ni.

Anonymous
August 1, 2014 at 6:57 PM

2 thumb up... Very well said bro

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Wira Kenyalang™ - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger