AKIBAT KECELUPARAN MULUT N. SURENDRAN DITANGKAP POLIS DAN DIDAKWA


Polis telah mengeluarkan waran tangkap ke atas peguam yang mewakili Anwar Ibrahim dalam kes liwatnya, N. Surendran atas mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah.

N. Surendran telah ditemani peguamnya Latheefa Koya yang turut hadid di Ibu Pejabat Polis Wangsa Maju dan akan didakwa pada hari ini.

Timbalan Ketua Polis Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur ACP Khairi Ahrasa berkata, waran itu disampaikan kepada ahli Parlimen berkenaan pada jam 7.52 petang semalam dengan kehadiran peguamnya Latheefa Koya.

Khairi berkata Surendran, yang akan didakwa di mahkamah esok mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948, kemudian dibebaskan dengan ikat jamin selepas kenyataannya direkodkan.

N. Surendran didakwa kerana berkata dakwaan kes Liwat 2 terhadap Anwar Ibrahim merupakan satu konspirasi politik yang melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Polis sebelum ini berkata, mereka mengeluarkan waran tangkap terhadap Surendran, yang juga peguam Anwar, dan meminta beliau membawa penjamin ke mahkamah esok.

Latheefa yang mengiringi Surendran di balai polis itu berkata, beliau menerima panggilan hari ini daripada seorang pegawai polis memberitahu waran tangkap dikeluarkan terhadapnya kerana menghasut.

"Pegawai polis memberitahu beliau akan didakwa esok. Mereka tidak perlu mengeluarkan apa-apa waran tangkap tetapi saya rasa mereka tidak mahu mengambil sebarang risiko," kata Latheefa.

"Saya pada awalnya ditahan dan dibebaskan dengan ikat jamin supaya dapat hadir di mahkamah esok bagi menjawab pertuduhan kenyataan berunsur hasutan terhadap saya dan kerana mengkritik keputusan perbicaraan Liwat 2 Anwar. Mereka mengatakan ia adalah menghasut.

Penahanannya tidak akan melemahkan perjuangannya dalam membebaskan Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat.

Surendren berkata keputusan mendakwanya juga akan memberi gambaran buruk kepada kerajaan memandangkan proses rayuan terhadap kes Anwar semakin hampir.

Mereka yang disabitkan dengan tuduhan hasutan boleh dipenjara sehingga tiga tahun atau denda sebanyak RM5,000 atau kedua-duanya sekali.

Kerjaya politik beliau sebagai wakil rakyat akan berakhir kerana akan kehilangan kelayakan, jika didenda lebih daripada RM2,000 atau penjara lebih setahun dan tidak menerima pengampunan.

Pada 8 Ogos, Surendran, yang merupakan seorang daripada peguam yang mewakili Anwar dalam rayuan kes liwat di Mahkamah Persekutuan didakwa membuat kenyataan mengenai Najib berhubungan pertuduhan yang dihadapi oleh pemimpin pembangkang itu. 

Kenyataan N. Surendran itu dilihat sebagai tidak menghormati Mahkamah dan undang-undang kerana kes itu sedang dibicarakan di Mahkamah dan hanya boleh diulas apabila sebarang keputusan telah dibuat.

Inilah padahnya apabila sudah terlalu pandai sebagai peguam hingga sendiri buat salah pun tidak nampak.

Share this article :
 

+ comments + 3 comments

Anonymous
August 19, 2014 at 8:41 AM

Dimana ada keling ni disitu ada Tipa Koya.

Dey macha Padang Serai lu bagi macai lu jaga, lu sendiri tak pernah turun apa hal?

Anonymous
August 19, 2014 at 9:20 AM

Nak tau kenapa??

Sebab dua dua Keling Pariah Pendatang Pundek??

Ko pethatikan muka kedua2 pariah tu. Muka keling pariah kan??

Nama jer dah KOYAK sebab tu mulot nyer pon KOYAK!!

KOYAK RABAK!!!!

Anonymous
August 19, 2014 at 9:24 AM

Harap2 Pihak berkuasa jgn buat u turn mcm PASial Parti kuat zinah sudah lah!!!

Keling Pariah ni dan pariah2 yang lain mesti di ajar cukop2 supaya mereka sedar yang mereka tu pendatng penumpang di Negara Melayu yakni "Malay"sia ni

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Wira Kenyalang™ - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger