ADUN UMNO SEDIA MAAFKAN RSN RAYER DENGAN SYARAT


Benar kata pepatah Melayu, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

Inilah yang berlaku kepada ADUN Seri Delima RSN Rayer yang telah celopar mulut dengan menghina UMNO yang dikhususkan kepada orang Melayu dalam Persidangan DUN Pulau Pinang.

Begitu pun, benarlah kata orang bahawa orang Melayu masih boleh bertolak ansur biarpun telah dihina bermacam gelaran.

Berikutan itu, ADUN UMNO Pulau Pinang sedia memaafkan ADUN Seri Delima RSN Rayer sekiranya beliau benar-benar jujur dan ikhlas kesal atas kelantangannya mengeluarkan kata-kata kesat terhadap UMNO dalam persidangan Dewan Undangan Negeri, kata Ketua Pembangkang Datuk Jahara Hamid.

Beliau turut meminta Rayer supaya tidak mempermainkan isu permohonan maafnya berhubung perkara itu.

"Mengapa Rayer perlu menunggu sehingga enam bulan (sesi persidangan DUN yang akan datang) untuk memohon maaf? Sekiranya beliau seorang yang budiman, permohonan maaf itu boleh dibuat pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja," katanya dalam kenyataan hari ini.

Jahara mengulas kenyataan Rayer semalam dalam The Malaysian Insider yang memetik beliau sebagai berkata "sekiranya ada pihak yang mendesak mahukannya menarik balik ungkapan beliau, ia harus dibuat semasa sidang Dun yang akan datang".
Rayer mengatakan "UMNO Celaka" dalam ucapannya pada persidangan DUN 20 Mei lepas yang mencetuskan insiden rempuh masuk bangunan DUN oleh sekumpulan pemuda sehari selepas itu.

Beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dan Pemuda UMNO Pulau Pinang turut membuat laporan polis terhadap Rayer kerana didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan dalam beberapa ceramah kempen pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gelugor, baru-baru ini.


Jahara menyifatkan Rayer sebagai seorang ahli politik yang penakut kerana hanya berani berselindung di belakang tabir imuniti Dewan. 
Share this article :
 

+ comments + 16 comments

Anonymous
June 4, 2014 at 2:12 PM

Pemimpin Melayu amano penipu rakyat tak malu nak maafkan rayer. Penyokong nak kata apa?

June 4, 2014 at 2:44 PM

Kali ini jika UMNO maafkan paria bangsat tu!! tok istiharkan UMNOlah parti Melayu aling bangsat nokhtah

Anonymous
June 4, 2014 at 3:35 PM

Aaaahhh. Lakonan je ni. Macam kat Terengganu hari tu gak..... Siri lakonan pemimpin Melayu bee end. Ade projek tak? Kalau tak de, kasi pinjam RM30 juta bleh? No interest aaaaa...

Perjuangan bangsa... perjuangan hampeh...

Perjuangan Islam, keadilan untuk semua yang terbaik.

Anonymous
June 4, 2014 at 4:17 PM

Kalau ko tak sokong BN ko sokong sapa. Kome nk gak tahu klau ko melayu.

June 4, 2014 at 4:24 PM

Terbukti orang Melayu pemaaf dan mudah lupa sifat nya.
http://nasirwise.blogspot.com/2014/04/orang-melayu-mudah-memaafkan-karpal.html

Anonymous
June 4, 2014 at 4:38 PM

Undilah Pakatan yang berusaha menegakkan kebenaran, menentang kezaliman, menolak rasuah seperti yang di ajar Islam. Walau dengan rintangan fitnah, penjara dan di hina.

Jangan undi bee end yang nampak macam dah melaksanakan apa yang Pakatan unjurkan, tapi sebenarnya penuh dengan wayang dan penipuan. Hak bumiputera makin terhakis. Anak beranak dan kroni kaya raya. Racist. Tunggu apa yang akan terjadi kerana duit negara dah makin kurang... Masa tu mungkin dah terlambat.

Anonymous
June 4, 2014 at 4:58 PM

HA HA HA....OTAK GENG TV BESI.
DAH MAKANG BELUNG ?

Anonymous
June 4, 2014 at 6:14 PM

Bah. Pertama:

Lihatlah GENOSID berterusan kat umat Islam oleh puak Hindu di India di Gujarat, Uttar Pradesh dll; termasuk utk. ambil tanah pusaka umat Islam dan MENGURANGkan umat Islam kat India! Tapi kat Tanah Melayu ni, saja puak PENGGANAS/PENJENAYAH HINDU boleh BERMAHARAJALELA sampai menyerang majlis Hari Raya UMNO dan membina kuil haram sesuka hati - sebab mereka tahu ramai pemimpin Islam/Melayu LIBERAL dah jadi PENAKUT!

Sebenaqnya juga PENGGANAS Hindu dr. India, Sri Lanka dan Nepal - mungkin dr. Malaysia ni juga mcm. puak GANGSTER DAP-HINDRAFBANGKAI-CELAKA ni (baik KDN siasat passport mereka), telah dibawa masuk si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS secara beramai kat Afghanistan, utk. MENJATUHKan Afghanistan sbg. negara Islam (mcm. kat Tanah Melayu ni - ini MO biasa mereka dulu masa mereka bawa masuk PENDATANG sampai berjuta dr. China dan India) - sampai si puak EXTREMIS Hindu makin berkuasa kat parlimen Afghanistan sekarang!

Dan kemudian ada di antara PENGGANAS Hindu ini menyamaq sbg. puak Taleban (muka sama) tapi bila mereka cakap bahasa Inggeris kat berita; pecah tembelang dr. percakapan mereka – kemudian puak Taleban palsu ini akan melakukan keganasan yg. amat kejam termasuk mengebom sini-sana dan menganiaya, termasuk membunuh/merogol wanita dan kanak-kanak Islam, maka PENJAJAHAN Barat-ZIONIS/Israel akan dapat alasan utk. boleh berterusan!

Sebenaqnya makin ramai pejuang-pejuang TULEN Taleban yg. menentang Barat-ZIONIS, diBUNUH dan mana-mana pejuang Islam lain di Afghanistan, akan dibom dgn. Drone harian NATO; termasuk mengebom dgn. Nuklear kat bawah tanah, utk. menyebabkan gempabumi dan tanah runtuh - spt. yg. baru berlaku dan menyebabkan beribu umat Islam terbunuh (lihat akhbar anti-Islam di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2618729/Afghan-official-says-2-000-missing-landslide.html Entire village wiped out in seconds: 2,100 confirmed dead after hill collapses in Afghanistan following heavy rain as officials give up hope of finding more survivors, By Mark Nicol, 2 May 2014 )! Selain dr. itu, antara bantuan makanan yg. pertama sampai di situ ialah dr. USAid, yg. disyaki mungkin mengandungi bahan kimia yg. boleh menyebabkan wabak penyakit/kemandulan ke atas umat Islam!

Sebab itu juga peningkatan dadah makin meningkat kat Afghanistan sejak PENJAJAHAN NATO-UN (yg. dikuasai Barat-ZIONIS) kerana Taleban yg. anti-dadah telah dihapuskan! Si Barat-ZIONIS ingin terus menggunakan Afghanistan sebagai pusat dadah global, termasuk utk. memewahkan lagi bank-bank Barat-ZIONIS - lihat di http://www.globalresearch.ca/does-obama-want-to-stay-in-afghanistan-to-harvest-its-opium/5361807 , Does Obama Want to Stay in Afghanistan to Harvest Its Opium?, By Sherwood Ross, Global Research, December 17, 2013, Scoop New Zealand!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous
June 4, 2014 at 6:15 PM

Bah. Kedua:

Aku juga syak si ekoq GANGSTER-KELING-rayerCELAKA ni dpt. inspirasi dr. filem Bollywood BUAS dan parti Hindu extremis BJP di India - nak mencetuskan satu lagi 13 Mei mcm rusuhan yg. selalu dimulakan Hindu-BJP-paling-BUAS tu! Disyaki umat Islam India akan terus tersiksa dan dibunuh dlm. Genosid berterusan (utk. mengurangkan umat Islam India) oleh PENGGANAS HINDU akibat PM baru dari BJP ini, yg. pernah terlibat dlm pembunuhan beramai umat Islam (Genosid) di Gujarat, India dan mungkin juga yg. terbaru, di Uttar Pradesh - tapi tak pula dikecam si KEJADAH UN/Barat-ZIONIS tu!

Lihat di - http://www.muslimnews.co.uk/newspaper/world-news/hindu-nationalist-bjp-premiership-modi-made-history-india-muslim-mp-ruling-party/ :

Hindu Nationalist BJP under premiership of Modi, made history of India – no Muslim MP in the ruling party

Sajeda Momin in Kolkata, India

30th May 2014

For the first time in Indian political history the ruling party of the country will have no Muslim Members of Parliament in the Lok Sabha. This statistic gives a very clear indication of the position of Muslims in the new Government which will be formed by the Hindu Nationalist Bharitya Janata Party (BJP) under the prime ministership of Narendra Modi. The message is loud and clear – Muslims have no stake in the Government.

The 16th Lok Sabha has the lowest representation of Muslims since 1962. Only 23 Muslims have been elected in a House of 543, giving a group which accounts for around 18 per cent of the country’s 1.2 billion population less than 4 per cent representation in the Lok Sabha, India’s version of the House of Commons.

The BJP has ridden to power on what is being described as a ‘Modi wave’ and with 282 seats, has managed to get an overall majority as a single party, though they will be forming the Government along with their pre-poll allies of the National Democratic Alliance.

Modi, the highly controversial Chief Minister of Gujarat, who presided over the killings of 3,000 (figure given by social activists) Muslims in the western state in 2002, was made the BJP’s prime ministerial candidate almost a year ago and since then he has spent a lot of time, effort and money on an image make-over…..

In Gujarat, polarisation and ghettoisation of Muslims has succeeded in allowing the BJP to rule the state for almost two decades. By engineering riots in Muzzafarnagar in Uttar Pradesh in which Muslims were killed, just before the election and then polarising villages and towns, the BJP pulled off a magnificent win.

The biggest fear that Muslims have is that BJP have tasted blood, found a winning formula, which they will use in the rest of the country every time there is an election and they need to come to power or retain power. Yes the much-touted Gujarat model will be repeated in India, but it may not be the ‘development’ model that is repeated but the Muslim pogrom model.....

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous
June 4, 2014 at 6:21 PM

oh yeah, sokong la peliwat untuk jual negara pada soros.

Duit negara makin kurang? Ada kakitangan kerajaan yang dibuang kerja?? Ade kakitangan kerajaan yang tak dapat gaji berbulan2??? Ada kakitangan kerajaan yang dapat gaji lewat dari yang dimaklumkan oleh kerajaan?? Ada ke???

Kalau takde, maknanya duit kerajaan tak berkurangan la.... aduh labu betul pemikiran macai pr ni

Anonymous
June 4, 2014 at 6:54 PM

Anon 6.21. Tak tahulah ko ni orang kampung atau juga dari geng dapat bantuan kerajaaan.

Memanglah tiada kakitangan kerajaan yang dibuang kerja atau tak dapat gaji.

Rakyat dah kena perah dengan segala benda harga naik. Untung cukai pun naik. Hutang negara bertimbun2.

Tak nampak ke kerajaaaan skarang nak jimat duit. GST akan menguntung kerajaan. Budget kat jabatan kerajaaan pun dah kurang sampai guru nak photostat pun kena pakai duit sendiri. Cerita banyak pun mungkin sussah nak faham.

Tunggu bila harga minyak naik atau barang keperluan naik nanti aku gelak sorang2. Sebab akupun terkena skali. Tapi aku harap apa yg aku usaha terangkan ni akan dapat pahala. Itu lagi penting.

Patutpun adun Pakatan kutuk amano.

Anonymous
June 4, 2014 at 7:00 PM

Makcik Sambal Belacan. Apa cerita antarabangsa ntah.

Orang ceroboh sempadan. MH hilang. Enjin kapal terbang kena curi. Budak kena potong kepala. Budak kena rogol. Dadah. Ragut. Culik. Bunuh. Dah jadi cerita biasa kat media.

Kalau dah pemimpin sesuatu negara Islam tu tak jaga keselamatan dan amal Islam sebenarnya, tunggulah apa akibatnya.

Anonymous
June 4, 2014 at 7:25 PM

OI naon 6.54 & 7.00pm, nampaknya makin ramai si ekoq-ekoq PENGGANASBANGKAIBABI Red Bean yg. ditaja puak SYAITAN Barat-Zionis dan DAPBANGKAI-CELAKA, termasuk MENYAMAQ guna nama Melayu/Islam & bahasa Islam (sebut Kalimah ALLAH SWT cthnya), sedg. MENGAMOK mcm. ANJING KURAP GILA - asyik nak menutup mulut umat Islam/Melayu!

Lepas tu puak SYAITAN ni siap nak MENGKAPIRkan umat Islam pula!

PI BERAMBOS lu kat si KANDANG DAPBANGKAI!

Anonymous
June 4, 2014 at 7:26 PM

Oi anon-anon 6.54 & 7.00pm, nampaknya makin ramai si ekoq-ekoq PENGGANASBANGKAIBABI Red Bean yg. ditaja puak SYAITAN Barat-Zionis dan DAPBANGKAI-CELAKA, termasuk MENYAMAQ guna nama Melayu/Islam & bahasa Islam (sebut Kalimah ALLAH SWT cthnya), sedg. MENGAMOK mcm. ANJING KURAP GILA - asyik nak menutup mulut umat Islam/Melayu!

Lepas tu puak SYAITAN ni siap nak MENGKAPIRkan umat Islam pula!

PI BERAMBOS lu kat si KANDANG DAPBANGKAI!

Anonymous
June 5, 2014 at 6:51 AM

Perkara perkara melampau dan luar tabie ni menjadi rancak setelah Badawi yang sekongkol dengan KJ lepaskan Anwar untuk selamatkan anak Badawi dalam kes Sukomi dimana Amerika ugut hendak memenjarakannya di Guantanamo Bay prison.

Anonymous
June 5, 2014 at 11:15 AM

Mertua KJ tu PM yang ketiga terbaik lepas Tun Razak dari segi keadilan. Melepaskan DSA dari tuduhan fitnah. At least, kurang satu dosa dia.

Yang lain kerjanya menghabiskan buat projek, kumpul harta untuk anak dan kroni, dll. Siapa banyak cakap aku tangkap....^%#%%$@. Tapi rakyat makin cerdik. Tangkap pun tangkaplah.

Yang zalim tak kekal. Mereka hanya berjaya di dunia.

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Wira Kenyalang™ - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger