PENSYARAH KOLEJ KOMUNITI HINA DAN KUTUK SARAWAK DALAM FACEBOOK


Tindakan seorang pensyarah Kolej Komuniti yang membuat ‘posting’ menghina dan mengutuk Sarawak dalam facebook amat dikesali rakyat Sarawak.

Dalam posting Facebooknya, pensyarah yang dikenali sebagai ‘Johanthan Joseph’ yang berkhidmat di Kolej Komuniti Betong telah meluahkan perasaan dengan menghina dan mengutuk Sarawak.

Kenyataan pensyarah itu boleh menimbulkan perasaan kurang senang antara rakyat negeri ini dan Semenanjung Malaysia.

Melibatkan negeri dalam soal peribadi adalah tidak wajar kerana akan menyebabkan perasaan kurang senang antara penduduk Sarawak dan Semenanjung.


Disebabkan perkara ini sudah diketahui umum adalah lebih baik pihak berwajib (Kolej Komuniti) supaya menjalankan siasatan segera supaya rakyat mengetahui cerita sebenar.

Perkara ini sangat serius kerana boleh merencatkan usaha kerajaan mentransformasikan pendidikan negara dalam melahirkan modal insan.


Sekiranya pendidik tidak dapat memberikan perkhidmatan dengan berkualiti dan sambil lewa pasti sukar melahirkan modal yang berkualiti tinggi.
Share this article :
 

+ comments + 22 comments

Anonymous
May 14, 2014 at 2:07 PM

Para pendidik yang menyembunyikan perkara sebenar atau pejam mata bukan pendidik. Tapi penipu macam pemimpin barisan.

Ni bukan nak kutuk. Sabah dan Sarawak memang jauuuuuuuh ketinggalan dari Semenanjung. Jangan ambil hati. Buat perubahan. Sedarlah jangan ditipu lagi.

Jangan biar hasil masum Sabah Sarawak diguna untuk menipu kebanyakan rakyat miskin di Semenanjung dan ramai rakyat miskin di Sabah Sarawak. Bersama bangunkan Malaysia.

Tukar ke Pakatan.

Anonymous
May 14, 2014 at 2:55 PM

Hello.. jangan nak dibandingkan jumlah penduduk sarawak yg cuma 2 juta orang nak dibanding dgn penduduk semenanjung yang lebih 20 juta orang. Cuba logik sikit. Berbaloi ke buat highway untuk 2 juta orang penduduk? Cuba bandingkan cukai dikutip dari 20 juta orang dengan cukai 2 juta orang.. Yang sama ialah saiz tanah NEGERI SARAWAK sama dengan keluasan tanah SEMENANJUNG..

Semenanjung maju tapi hari-hari duduk dalam kereta jem berjam-jam! hark! puih!

Anonymous
May 14, 2014 at 4:42 PM

jgn komen2 -ve ja pasal SS.. selagi ada parti politik dari MALAYA....mmg akan tetap hancur SS sbb MALAYA penyagak, pencuri, pengkhianat dan pembohong no.1 dunia.. tau tak MALAYA... kalo boleh kami rakyat SS tak mau parti dari MALAYA nie masuk dlm SS.. MALAYA nie penipu tak abis2..

May 14, 2014 at 4:45 PM

haaarrrrloooooooooo!! bhai... cuba ko ukur Sarawak ngan semenanjung jap???? cuba ko ukur tinggi bukit.. dalam gaong.. dapat ke buat highway... memang laa.. kalo nak bandingkan dengan semenanjung 20 juta.. Sarawak 2.8 juta.. memang la sikit.. bukan pembangunan yang blogger timbulkan.. tapi pendidik.. paham tak??? cakap jangan macam keling..jangan macam bingai nak sakai.. kalau ko boleh bandingkan keluasan Sarawak dengan Semenanjung...memang ko bodoh!! kepala hotak ko letak lutut ke?? di semenanjung tu ada 10 negeri dan 2 wilayah persekutuan.. berapa banyak ketua negeri..berapa banyak pemerintah..agak2 laaa..jangan bodoh..ko ingat setiap highway tu Kerajaan Persekutuan bayar keee??? NAK JADI KEYBOARD WARRIOR BIAR ADA FAKTA DAN KUKUH HUJAH...BUKAN KO NAK CAKAP MACAM PARIA..ADA OTAK GUNA UNTUK PIKIR. KALAU AKU KUTUK SEMENANJUNG KO NAK DIAM KE BARUA???

Anonymous
May 14, 2014 at 4:53 PM

Jangan libat kan politik kotor semenanjung dalam nie wak..sarawak walaupun berlainan fahaman politik we still can sit down and jadi kawan...PKR pun bukan bagus sangat..pemilihan parti pun gadoh..nanti PKR masok sarawak abis tanah sarawak jual ngan orang PKR semenanjung..dahlah hasil kitorang banyak di makan oleh barua sana..PKR and UMNO sama jer..bukan nak mengutuk semanjung la bro..tapi please jangan masokkan politik kotor semanjung kat sarawak..

Anonymous
May 14, 2014 at 6:36 PM

So nk maju mcm Semenanjung ke? Bole duduk dlm jem berjam2

Anonymous
May 15, 2014 at 6:45 AM

Ko ingat semananjung maju sangat ka...ramai pendatang dari semananjung di sabah ni tidak mau balik...semanANJING betul...puihh...puki ayam kau...

May 15, 2014 at 11:29 AM

Pembangunan negeri Sarawak adalah mengikut fasa2 kemajuan terancang.Rancangan2 pembangunan bergantung kpd banyak faktor - kecekapan kerajaan negeri,bantuan kerajaan pusat,kecekapan agensi2 kerajaan (pelaksana),sokongan rakyat,keluasan dan geografi negeri ,dan banyak lagi.Samalah tu spt negeri2 Semenanjung.

Di Asia Tenggara,cuma Singapura bolehlah diiktiraf sbg negara sedang membangun yg termaju sekali.Bahkan setaraf negara maju (developed countries spt AS dan Jepun).Maka Malaysia masih dlm kategori negara sedang membangun (developing countries).Tak hairanlah kita masih dlm fasa sedang membangun.Cuma kadar cepat-lambat saja.Selangor cepat membangun sebab asas pentadbiran kerajaan terdahulu amat baik (antara faktor penyebab kepesatan pembangunan).Perlis,kecil saja,pun belum mencapai taraf "developed state" spt P.Pinang.Kelantan pula nampak lambat membangun - masih lagi menghadapi kekurangan infrastruktur di seluruh negeri spt juga Sarawak.Dan "a list goes on and on". Fikirlah sendiri.

Berdebat tanpa panel dan prosidur tak akan ada kesudahan.Sebaliknya kita bertegang urat.Naik emosi.Tak tentu arah fikiran kita.Dan boleh mengakibatkan kesan2 negatif yg sukar ditarikbalik.Maka kita berpada2lah bila nak "response".Kkadang elok lagi berdiam.

Sarawak tidak mundur.Sarawak masih membangun.Jgn kita terburu2.Majupun tak guna jika sarang maksiat berlambak (spt di Bukit Bintang),tak guna maju jika rakyat mampu beli rumah (spt di P.Pinang),dan banyak lagi ukuran yg kita perlu dakap dan dipertimbangkan.The govt knows best.Support the govt to help us the rakyat.
sekadar pandangan marhain.

May 15, 2014 at 11:36 AM

pembetulan: para akhir..yg betul "tak guna maju jika rakyat tak (tambah "tak") mampu beli rumah.."maaf.

Anonymous
May 15, 2014 at 12:10 PM

@veraonizuka. Ayat "Cuba ko ukur tinggi bukit.. dalam gaong.. dapat ke buat highway" menunjukkan penulis ni tak pernah tengok jambatan/highway yang dah dibuat setinggi2 struktur di Semenanjung. Kesian.

Politik tak kotor. Yang kotor ialah pemimpin kAyA raya menghisap harta rakyat dari dulu DAN TAK BOLEH/TAK TAHU CARA NAK BERHENTI.

Ayat "bukan pembangunan yang blogger timbulkan.. tapi pendidik.." pun agak pening. Pembangunan dan pendidikan kena seiring. Kat Sabah Sarawak ada yang kena bagi pendidikan dalam sekolah atau nipah. Macamana nak bagi pendidikan tahap A dalam suasana tu?

Cannon...! Apa citer membangun perlahan2 ni. Tak sedar ke 2020 tak lama dah. Nak jadi negara maju tuh. Atau pm nanti umum je negara maju syok sendiri. Rakyat kat Sabah Sarawak masih slowwwww lagi.

Semua kena faham. Pembangunan tak dapat di tahan. Kita bukan boleh perlahankannya tapi mengawal agar ia selaras dengan keadilan untuk semua. Bukan kroni di Semenanjung atau di Sabah Sarawak.

Anonymous
May 15, 2014 at 12:21 PM

Untuk pengetahuan, ramai orang Semenanjung boleh duduk sana sebab ada elaun tinggi. Dibayar guna duit rakyat Semenanjung serta rakyat Sabah Sarawak juga. Untuk ajar pembangunan kepada orang Sabah Sarawak.

Pelik juga orang nak ajar dorang tak nak. Patutlah sempadan negara mudah bolos.

INfo. Lagi ramai orang2 muda Sabah Sarawak datang Semenanjung cari makan.

Udahle jangan bawa politik barisan tu. Politik PAKATAN ok. Patut sama2 bangunkan negara Malaysia.

May 15, 2014 at 1:04 PM

Bhaiiii!!! Aku sekolah elok je bhaiiii!! Siap masuk universiti lagi... bererti pembangunan kat tempat aku tu tempat yang pensyarah bingai ni mengajar, Bahagian Betong Daerah Saratok.. Aku sekolah elok je.. keja pun gaji besar.. eyh.. bhai.. aku duduk Putrajaya 5 tahun aku tahu kat Semenanjung tu banyak lagi tempat yang pembangunan yang belom maju. Bahagian Betong tu lagi besar dari Shah Alam. Ko nak kata Sabah Sarawak slow dari pembangunan??? Memang!! Tak nafi.. sebab ko tak pernah datang sini kan..ko pernah keje jadi Land Survey kat Sarawak ke?? Baik ko mohon.. baru ko boleh cakap tinggi Gunung Santubong! Ko ade pegi kat area Raub ke?? Pernah pergi kat kawasan Tasik Chini tak? Pernah pegi kat kawasan pedalaman Kelantan tak?? Bhai.. klau nak bercakap tu pastikan pemandangan tu luas sikit... bukan nak sentap ke ape... 2020 memang tak lama lagi dah.. klau dengan rakyat otak sempit macam ni... memang takkan maju.. kemajuan bukan hanya pembangunan negara atau tempat.. tapi pembangunan sasiah diri.. weiii... ingat2 lahhhh rukun negara... rukun ke 5 tu salah satu jalan untuk pembangunan negara... Think before you speak not speak before you think. ASSALAMUALAIKUM! SARAWAK FOR SARAWAKIAN!

Anonymous
May 16, 2014 at 12:22 AM

aku tak suka macam semenanjung...nanti pergi kerja 5am. pulang kerja 10pm.. tak nak aku... dah cukup bagus jalan di sarawak ni tidak jem... aku masih dapat enjoy ke pasar selepas balik kerja pukul 5pm...boleh lepak2 jalan...rest badan and esok turun kerja jam 730am... huhuhuh

Akibat stress lah org di semanjung sering berlaku TUNJUK PERASAAN. DI Sabah Sarawak mana ada STress sebab kami cukup tidur n rehat. kerja dalam keadaan yang fresh...



Anonymous
May 16, 2014 at 12:38 AM

org tu cakap banyak lah pulak.. ko datang sarawak sini... jangan jadi pengecut macam pensyarah tu.. lepas kutuk lari menghilangkan diri... dalam ni ko pandai lah komen...

May 16, 2014 at 9:58 AM

Slow and steady win the race.Ungkapan ini mengajar kita bersabar.Lambat laun sampai juga kekura walaupun tau si arnab lebih pantas.Ada bacakah cerita2 lama anak2.

Wawasan 2020 adalah cetusan ilham Tun Mahathir.Beliau nak lihat Malaysia mencapai tahap negara maju (developed country) pd 2020.(Kenapa 2020? kalau org rabun mata bukanlah disebut matanya 20:20.Faham tak?Ada baca?)

Membangun perlahan2 tidak bermaksud literally slow moving.Kemajuan tetap ditagih walaupun perlahan dan berhati2.Beri fokus kpd bidang2 yg dilihat lebih mustahak.Come back in few years time to learn more.U're still green.But I agree that one needs to ask for clarification.I respect u for that.

I rest my case here.Thanks.

Anonymous
May 24, 2014 at 1:18 AM

Semenanjung? semenanjung banyak negeri, sarawak hanya sebuah negeri. KL memang maju takkan itu mewakili semenanjung. Negeri di semenanjung ada yg lebih teruk dan ada banyak tempat pedalaman dan kurang kemudahan, cuma yang sombong sangat tu sebenarnya tak sedar diri. semenanjung pun dia tak abis jalan dan negeri sendiri pun dia tak abis jalan. Kalau negeri kau mcm new york, tokyo padan juga nak cakap besar tapi selagi duduk dalam malaysia negeri pun sama sahaja, cuma ego ko je lebih. Org perancis yg duduk kat bandar besar yg lebih maju dari negeri kau tu pun datang kat sini dia cakap rasa tenang dan tenteram sehinggakan dia cuti pun dia ambil peluang bergaul dgn masyarakat setempat. Kau tu selagi makan budu makan belacan makan nasi tak payah belagak poyo sangat, muka ko pun mcm org asli perasan urban lah sangat. Org semenanjung lain ok je tinggal kat sarawak, tapi yg selalu ada msalah cuma yg mcm ko ni yg tak tau bergaul dgn org. Kalau ko ni hidup zaman jepun dulu aku rasa ko org pertama mati katak sebab ko tak pandai menyesuaikan diri, masuk kandang harimau mengaum, dan jgn masuk kandang babi je.

Anonymous
May 24, 2014 at 1:32 AM

ko pensyarah tapi tak tau apa, memang inilah salah satu dasar integrasi nasional pekerja sabah sarawak dihantar ke semenanjung dan semenanjung dihantar sabah dan sarawak, kalau ko tak dapat ikut, ko berenti kerja. ko nak belagak dengan KL, tapi hasil kekayaan sabah sarawak yang ko kutuk tulah yg majukan KL tu. Sebelum mengutuk tu fikir2lah dulu. Aku tau ko bijak sebab ko kutuk sarawak, tapi sebenarnya ko tak cerdik. sebab ko tak cerdiklah sekarang ni satu malaysia nampak kebodohan ko. Sepatutnya dia ni hantar ke kat KL tu, ko ingat duit ko banyak sangat ke nak duduk KL. Walaupun ko kutuk org sarawak mcm lembu dicucuk hidung tapi sebenarnya ko ni duduk dalam kandang B**! yg tak pandai menyesuaikan diri dgn org lain.

Anonymous
May 24, 2014 at 1:44 AM

Aku dh pergi banyak negeri dan aku lihat sarawak masih jauh lebih baik dr beberapa negeri di semenanjung. Sarawak membangun secara seimbang takut negeri makin maju tapi otak makin mundur mcm kau tak guna juga. Aku penyokong Pakatan, aku tak sukalah org otak udang mcm ko ni. Maju biar seimbang, jangan negeri maju, tapi masyarakat makin bodoh buang anak merata, bunuh membunuh, ada yang nak jadi nabi dan ada yang nak jadi tuhan dan ada yang mengaku sultan dan mcm2 lagi. Apa guna maju mcm tu tapi masyarakat makin miskin akhlak.

Anonymous
May 26, 2014 at 12:35 AM

Siapa cikgu yang ajar ko dengan cara memaki? mungkin pensyarah tiga suku macam kat atas tu yang ajar ko kot.. ko nak politik, ko politiklah, aku org sarawak sokong pakatan, tapi kami tak perlukan pakatan bengong mcm ko. Kalau ko nak undi pakatan kat sarawak meningkat, ko bukan memburukkan org sarawak, tapi beri contoh yang baik..dan budaya itu yg berlaku di tempat ko sekarang dengan budaya politik kebudak-budakkan tapi rasa hebat sangat. Kami org sarawak politik dengan cara berhemah dan menghormati org lain seperti menarik rambut dalam tepung. Ko kena jadi cerdik sikit baru ko boleh politik kat sabah sarawak yang jauh lebih cerdik dari ko.

Anonymous
May 26, 2014 at 12:38 AM

masuk kandang babi makan coklat cadbury

October 11, 2015 at 8:05 AM

Memang betul la muke pompuan yg banyak cakap tu,mcm muke orang asli

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Wira Kenyalang™ - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger