BENARKAH PERHIMPUNAN TURUN TIDAK ADA KAITAN DENGAN HIMPUNAN GULING KERAJAAN PADA 31 DISEMBER INI?


Mengambil kira kos sara hidup, Pengerusi Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun), Muhamad Azan Safar bertegas akan meneruskan kempen ‘2014 Tahun Sengsara Rakyat’ melalui perhimpunan besar-besaran di Dataran Merdeka pada malam 31 Disember ini.

Persoalannya sekarang, apakah Perhimpunan Turun itu kesinambungan Himpunan Guling Kerajaan yang mahu dianjurkan pada tempat, tarikh dan masa yang sama?

Dengan penganjur Himpunan Guling Kerajaan kini sedang diburu polis manakala Pengerusi Gerakan Turun Kos Sara Hidup pula telahpun disiasat polis bagi mengambil keterangan.

Berdasarkan pemerhatian adalah tidak mustahil Perhimpunan Turun itu merupakan kesinambungan Himpunan Guling Kerajaan memandangkan kos sara hidup merupakan sebahagian daripada tujuan Himpunan Guling Kerajaan.

Apa pun polis pasti lebih mengetahui memandangkan siasatan terhadap Pengerusi Gerakan Turun Kos Sara Hidup telah disoalsiasat.

Jelas Pengerusi Turun, walau apa pun yang terjadi, beliau akan tetap meneruskan perjuangan tersebut bagi memastikan  nasib rakyat terbela dek kerana kos sara hidup yang semakin menghimpit rakyat kini.

“…sekali lagi ingin saya tegaskan bahawa segala apa yang terjadi ini tidak akan memberhentikan saya dan Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) untuk terus memperjuangan nasib rakyat yang terbeban dengan kos sara hidup kini.

“Kempen ‘2014 Tahun Sengsara Rakyat’ akan terus berjalan dan Himpunan amarah Rakyat di Dataran Merdeka pada 31 Disember 2014 ini akan diteruskan.

Mengulas perkara yang sama Azan menegaskan bahawa gerakan tersebut sama sekali tidak terlibat di dalam agenda Himpunan Guling Kerajaan.

“…saya menegaskan bahawa Turun sama sekali tidak terlibat di dalam agenda Himpunan Guling Kerajaan dan Turun sentiasa menghormati sistem demokrasi berparlimen di negara kita,” katanya menerusi kenyataan medianya.

Apa pun dengan peningkatan kos sara hidup sekarang kerajaan sewajarnya mencari jalan alternatif untuk membantu rakyat khususnya yang berada di bawah berbanding mereka yang kaya dan berada. 
Share this article :
 

+ comments + 3 comments

December 28, 2013 at 11:28 AM

DBKL akan tetap meneruskan program menyambut tahun baharu di Dataran Merdeka walaupun terdapat NGO yg mahu sambutan tersebut dibatalkan.

Maka pihak penganjur (tanpa permit) TURUN dan Himpunan Menggulingkan Kerajaan akan mendabik dada bahawa program mereka mendapat sokongan rakyat.Mengambil kesempatan kehadiran rakyat yg datang meraikan sambutan Tahun Baharu.

Penganjur2 TURUN dan HIMPUNan tak memohon supaya program mereka diadakan di Stadium2 yg besar yg boleh menampung bilangan 40-50 ribu peserta.Mereka tak mau sebab khuatir rakyat tidak menyokong mereka.Maka dibuatnya di Dataran Merdeka - rakyat tetap di situ.

Apapun penganjuran HIMPUNAN tetap bukan cara terbaik.Kerajaan Malaysia adalah kerajaan yg sah,dipilih rakyat melalui PRU mengikut perundangan sah.Maka menggulingkannya melalui protes/demo/tunjuk perasaan di jalanan adalah tidak sah.Diulang TIDAK SAH.

Jangan terpedaya dgn alasan2 yg diterangkan pihak penganjur.

Kita pun tak setuju dgn kenaikan kos hidup/cost of living.

Kerajaan perlu meringankan beban rakyat akibat kos hidup yg kian naik.Harga2 barangan keperluan dapur pd dasarnya ditentukan ekonomi global.Tetapi kos tol,elektrik,air dan banyak lagi yang dikawal kerajaan janganlah dinaikkan begitu mendadak.Kalau nak dinaikkan pun buatlah perlahan...naik seposen dua posen ..setahun bolehlah.Rakyat tak marah sangat jika kenaikan harga adalah perlahan dan sikit saja.

Perkara2 yg tidak perlu dinaikkan batalkan atau KIV dulu.TOL jln misalnya.Petrol dan diesel pun boleh terus disubsidi.

Apapun tak perlu diadakah TURUN.Banyak cara lain yg tak mengundang kemudaratan keselamatan boleh difikirkan.Cara "arab spring" bukan cara kita.

sekadar 50sen

Anonymous
December 31, 2013 at 1:15 AM

Macam macamlah..aku pun rasa ada baik buruknyA protes dr rakyat ni..sbb aku sendiri pun tak bersetuju sgt dgn ape aku lihat kat Malaysia skrg ni...aku rasa duduk dibumi asing...tgk bukit bintang dah jadi negara arab..sesuka hati je org arab buka perniagaan...ape motif beb bg org luar..pastu org kite hidup merempat..chow kit dah jadi bandaraya myanmar nepal indon bangla....aku sejak duduk KL tak pernah jejak sane..takot kena bunuh atau kena samun...malu plak rasa bila bnyk dgr cerita pelancong tempatan kena samun dgn org asing yg dtg menumpang..walhal ini negara kita...undang2 memang longgar..tak takot dan gerun langsong...org indon sesuka hati je berniaga di kaki lima..aku yg dah lama nak berniaga fikir bnyk kali nak niaga suka hati takot kena tindakan..tapi org asing bermaharajalela..skrg bukit bintang penuh dgn indon jual jam dan kedai2 org arab...hallo dia org nak dtg Malaysia sbb nak tgk culture kita dan nak makan food kita..mentang2 ramai arab suka lepak bukit bintang..habis kedai DBKL lulus bg org asing ke??...aku ni dh lama dibidang makanan..sakit hati melihat kesenangan org asing dtg tmpt aku buka kedai...kat kajang kat cyberjaya..mane2 je ade je org arab buka kedai..what the fuck...kalau nak bg pun kenakan syarat..staff mesti org Malaysia..ini tidak dah lah kedai milik org asing staff pun org asing..habis tu rakyat kita terus terasing..nak makan pun payah...tolong lah yea..tolong fikir kan...DBKL ni pun stupid juga..kalau bab banteras pondan sanggup tak tido pergi serbu port gay kat tasik permaisuri siat letak papan tanda LIWAT sebesar besarnya..budak kecik baca mak bapak yg terkedu...bodoh!!...ape kata ko org kuarkan papan tanda dilarang warga asing berniaga...nampak sgt ko org bukan nak bela rakyat tapi bela org asing utk duit masuk organisasi ko org...ini dinamakan melayu malaysia dah nak jahanam.sokong BN tapi sekarang mata terbuka lihat rakyat tertindas di negara sendiri..termasuk aku yg baru je hilang kerja...sbb nya aku kerja company negara luar bernama MAYLAND yg sgt terok pengurusan nya...Malaysia bodoh sbb bg org asing bermaharajalela di bumi kita..sape yg bodoh tu???...ko org pikirlah sendiri..wassalam..sebarkan dlm fb dn tweet yer...tq

Anonymous
December 31, 2013 at 1:36 AM

Ape lah ko org ni buat kerja tak de faedah je...ape kata jom ramai2 dtg rumah saya kita buat seks ramai2....tapi utk lelaki sahaja..yg chubby2 dialu alukan...kita mandi air mani ramai2 tepat je jam 12 kita pancut ramai2...tapi jgn main bontot..i tak galakan..kita lite2 je...romance isap jilat kwsan btg dan pancut...sudaaa...jgn main bontot mcm anuar dan khir toyo tak elok..hehehee..kalau setakat isap2 btg romance okay lah..mcm azmin isap konek kat toilet..itu pun tak elok...kita ada rumah..atas katil lagi selesa..jom lah ramai2...kita pakat gilir2 isap batang di malam tahun baru...ahhhhh sedapnya...konek aku dah stim dah imagine konek rafizi yg gemuk comel tu..muuahhh..yg strght act sahaja..lembut2 stay away.

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Wira Kenyalang™ - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger