Tuesday, September 11, 2012



Program Bicara Kampus yang disiarkan di TV1 pada 9 September 2012 dengan tajuk ‘Integrasi Nasional’ telah menimbulkan kemarahan rakyat Sarawak. Kenyataan panelnya bernama Mohd Yusri Idrus daripada UKM benar-benar menyakitkan hati rakyat Sarawak dengan menganggap ianya sangat kurang ajar. Selain Mohd Yusri Idrus, panel lain yang turut serta ialah Jamawi Jaafar Exco Pemuda UMNO dan Fitrianoviani Hj Khalid dari UNIMAS. Pengacara Bicara Kampus Mohd Syamsul Salleh.

Kita lupakan Sarawak sebagai deposit tetap BN kerana politik kini sangat kotor. Harus diingat juga bahawa sejarah telah membuktikan jika Sarawak tidak menyertai Malaysia, nescaya Malaysia tidak akan wujud hari ini bersama Sabah dan Sarawak.

Mohd Yusri Idrus menanggap Sarawak sewajarnya tidak perlu diberikan royalti! Kenyataan ini suatu penghinaan dan harus ditentang habis-habisan.

Sarawak kaya dengan sumber asli seperti minyak, gas, kayu balak dan sebagainya. Namun, kebanyakan hasil sumber ini disalurkan kepada Kerajaan Persekutuan seperti yang telah dimetrai sebelum ini. Sebagai contoh, royalti minyak ke atas Sarawak sebanyak 5 peratus harus dikaji semula memandangkan Malaysia kini menuju ke arah negara maju.

Mohd Yusri Idrus juga mahukan peruntukan pembangunan dilebihkan kepada negeri-negeri di Semenanjung Malaysia kerana sebagai pusat pentadbiran.

Ini sangat tidak adil dan suatu diskriminasi ke atas Sarawak dan Sabah. Sarawak dan Sabah memerlukan peruntukan yang besar khususnya dalam menyediakan kemudahan awam seperti air, elektrik dan jalan raya di kawasan pedalaman. Di samping itu, faktor geografi menyebabkan peruntukan ke atas pembangunan Sarawak harus ditambah selari dengan harga semasa.

Kenyataan bodoh Mohd Yusri Idrus yang mengatakan Sarawak negeri maju kerana wujudnya Restoran McDonald di Kuching.

Inilah contoh kenyataan mahasiswa yang bengap dan bodoh. Jika itu pemikiran Mohd Yusri, ternyata Kuala Lumpur dan hampir keseluruhan negeri di Semenanjung sudah maju. Jika ini berlaku, bermakna Malaysia tidak perlu menunggu tahun 2020 untuk menjadi negara maju. Kewujudan restoran McDonald itu adalah sebab perniagaan dan mahu pelbagaikan makanan segera di Sarawak dan langsung tiada kena mengena dengan kamajuan negeri. Ternyata kenyataan Mohd Yusri itu suatu yang dianggap tidak bijak dan tidak sesuai dengan standard sebagai mahasiswa. Memalukan!!

Mohd Yusri Idrus juga menganggap peluang pekerjaan harus diberikan kepada rakyat di Semenanjung Malaysia kerana rakyat Sarawak lebih gemar sebagai petani dan nelayan.

Ini satu lagi kenyataan yang sungguh mendukacitakan daripada mahasiswa seperti Mohd Yusri Idrus. Kini, rakyat Sarawak sudah bijak dan terpelajar malah lebih bijak daripada Mohd Yusri. Jika menganggap rakyat Sarawak yang duduk di rumah panjang itu tidak pandai dan terpelajar, itu ternyata silap. Di rumah panjang, setiap rumahnya ada astro dan memiliki tanah yang banyak. Juga, mengusahakan tanah dengan kelapa sawit dan tanaman yang menguntungkan. Ramai di kalangan anak-anak yang terpelajar dengan memasuki IPT di dalam dan luar negara.

Lihat seperti Datuk Idris Jala yang asal usulnya daripada kaum Orang Ulu yang duduk di kawasan pedalaman dan kini menjadi orang penting dalam memajukan negara. Jika tidak kerana Datuk Idris Jala, MAS tidak akan untung di masa pentadbirannya sebagai Pengarah Urusan dan kini sebagai Pengerusi Pemandu dalam memacu transformasi negara. Itu hanya sebahagian dan ramai lagi rakyat Sarawak yang terpelajar dan menyumbang kepada kemajuan Malaysia.

TV1 harus mengambil iktibar ke atas pemilihan panel dalam menyuarakan pendapat. Pemilihan ini sangat penting bagi memberikan informasi yang positif kepada pendengar. Jika tidak, seperti yang dilakukan Mohd Yusri Idrus ini benar-benar telah membuatkan rakyat Sarawak marah. 
Categories: ,

62 comments:

  1. Budak ini bukan belajar sangat lebih banyak berpolitik.. malah tidak faham sejarah pengubalan undang-udang hingga terbentuk nya sebuah negara bernama Malaysia . Saya juga bersetuju pemilihan panel forum hendaklah dibaut dengan penuh teliti jangan sampai setiap ayat yang diperbincangkan boleh mengguris perasaan dan hati orang ketiga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tipulah kau. Mana ada rakyat sarawak marah. Mereka lagi bangga dengan yusri yg perjuangkan utk sarawak mendapat hak mereka. Salah ke? Kenapa ko tak propose royalti sarawak dari 5% jadi 1%? Bumi kan allah taala yang punye. Usaha kan tanah yg ada di sarawak pastu keuntungan bagi kat kalimantan. Tanah kan allah taala yg punye.

      Delete
    2. BODOH, KO PAKAI NAMA ASAL KO. TGK BRANI TIDAK, KLU KO BRANI, AQ PUN AKAN PKI NAMA SEBENAR. KO JANGAN NAK MALUKAN TUHAN DENGAN CKP MACAMTU.

      Delete
  2. Menampakkan dengan jelas bahawa dia adalah jenis manusia penghisap darah. Dia lupa bahawa setiap hasil bumi adalah milik dan hak mutlak Tuhan dan setiap milik dan hak mutlak Tuhan mesti dibagi kpd org2 yg benar2 berhak. Dia berlagak macam Allah SWT yg kononnya semua hasil bumi yg ada di-Sarawak tu dia yg punya. Selalunya melalui pengalaman dan penglihatan hamba, org2 yg suka menghisap darah akan mudah disumpah dan dikutuk oleh Tuhan Yang Maha Esa yg membuatkan sipenghisap darah tersebut menjadi kurus kering,makan tak lalu tidor tak lena akibat perbuatannya sendiri yg suka mangambil hak org lain. Akhirnya baru dia tau langit itu tinggi rendah.


    -hamba Allah SWT yg daif-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puihh! Kau pergi mampus lah! Negeri kami sabah sarawak yang buat semenanjung tu membangun. Hasil tanah kami kamu orang ambil! Celaka kau!

      Delete
    2. Betul. Apa masaalah dengan yusri. Dia minta sarawak dapat kelebihan. Setaraf dengan negeri semenanjung. Tanah dan kekayan bumi milik allah taala bukan milik menteri di semenanjung. Minyak sarawak siapa punye? Berapa percent keuntungan pergi ke semenanjung? Org sarawak tolong jawab dengan jujur. Bila rasanya negeri korang akan jadi negeri maju macam selangor dan kl? 10tahun lagi? Negeri sarawak ada duit? Cukup ke royalti 5%? Kerajaan bodoh kan dan susahkan rakyat sarawak supaya mereka boleh tunduk ikut cakap mereka. Bagi habuan sikit aje mereka dah rasa macam malaikat datang rumah.

      Delete
    3. Bodoh. UMNO yang buat rakyat Sarawak macam tu. Kami ni kan Fixed Deposit, nak tahu kenapa? Rakyat luar bandar xdpt akses ke media alternatif, oleh itu dorang kena brainwash TV1,2,3 DSB. Paloi !!!

      Delete
  3. kami mahukan permohonan meminta maaf secara terbuka daripada mohd yusri idrus mengenai kenyataan beliau yang menghina rakyat sarawak.kami juga mahukan penjelasan daripada TV1 berkenaan isu sensitif tersebut yang siarannya ditonton oleh rakyat malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhh!!pasti xda sesiapa boleh maafkan dia.

      Delete
  4. Inilah sikap dan fikiran "beberapa" orang semenanjung yang rasa bagus sangat. Mereka menganggap orang sarawak dan sabah ketinggalan dari aspek kemajuan. Mereka angkuh, bongkak, sombong dan mana-mana perkataan yang sama erti. kalau begini baguslah sarawak dan sabah tubuhkan negara baru dan keluar dari Malaysia. barulah hasil kekayaan bumi tidak dikongsi dengan orang-orang semenanjung. Bumi malaya macam habis sudah hasil bumi mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingat minyak tu bpk dia punya...hoi mohd yusri....lu tau ke lembu mkn rumput di swk tp susu di perah kamu org!

      Delete
  5. saya menulis hanya kerana perasaan marah, tiada kaitan dengan org lain selain mohd yusri idrus

    jawapan untuk mohd yusri idrus.

    1. mohd yusri meminta peruntukkan lebih kerana dia tak mampu beli tiket
    kapal terbang untuk melancong ke sarawak dan sabah.

    2. 5% royalti cukup untuk sarawak sebab dia takut kalau lebih nanti dia tak
    dapat duit untuk belanja sara hidup dia dan juga family dia and syarikat penerbangan
    kat sana boleh tutup kalau dia takda duit untuk beli tiket ke penerbangan untuk melancong ke bumi kenyalang or negeri bawah bayu.

    3. sarawak maju gara-gara ada mcdonald. apa? sesebuah negeri di nilai sebagai maju hanya dengan adanya restaurant franchais?
    selama ni aku fikir temadun, paduhal mc donald penentu kemajuan sesebuah negeri. ATAU MOHD YUSRI FIKIR,
    BILA DAH DAPAT APA YANG DIA MINTA KAT STATEMENT DIA
    NO 1 & 2 TU, SO BOLEH LAH DIA MELAHAP KAT MC DONALD. DIA MELUAHKAN PERASAAN YANG DIA SELAMA NI MENGIDAM MC DONALD,
    BELUM SESAMPAIAN KERANA TAK CUKUP DUIT, BACK TO HIS STATMENT
    NO. 1 & 2, DAH DAPAT DUIT NANTI DAPAT LAH DIA MAKAN KAT MC DONALD. HAHAHAHAHAHAHA

    4. BILA DAH KAT SARAWAK NANTI DIA CAKAP JANGAN SALAHKAN DIA KALAU DIA KEJA KAT SARAWAK SEBAB DIA KAT S/M SANA TAKDA TANAH NAK BERCUCUK TANAM.
    JADI DIA KENA LA JADI KULI KITA KERANA KITA BANYAK PETANI MODERN YANG KEKURANGAN PEKERJA.
    ORANG KITA BUMI KENYALANG DAN NEGERI BAWAH BAYU NI KAYA DENGAN TANAH BER EKAR- EKAR.
    BERSERTA DENGAN HASIL BUMINYA DAN PERLU DI USAHAKAN, JADI KERANA MOHD YUSRI ADA ILMU PENGETAHUAN YANG TERLAMPAU TINGGI,
    KITA PERLU MENGULIKAN DIA UNTUK BEKERJA DENGAN KITA. KASIHAN DIA TAKDA KEJA. JANGAN RISAU, KITA JADI BOS, DIA JADI KULI. KITA KERAH DIA BUAT.

    KESIMPULAN :

    TO ALL MALAYSIAN,

    DONT JUDGE A BOOK BY ITS COVER.
    BLUM CUBA BLUM TAU.
    FIKIR DULU SEBELUM CAKAP. JANGAN BUAT STATMENT YANG ORANG BOLEH BIDAS OR JAWAB.

    ReplyDelete
  6. Org swk byk pakai hilux ooo.. Kos sara hdup pon murah! Gji besar-sara hidup tinggi = nothing! Maju bandar x gune kalo x maju diri..

    ReplyDelete
  7. org smnnjung kebanyakkan berfikiran kolot,angkuh dan sombong,
    mereka adalah ibarat katak bawah tempurung, hidup dgn subsidi, x suka berusaha dan berfikiran negatif,

    mereka menganggap yg merekalah yg terbaik, dan rakyat sabah sarawak adalah hina, sifat2 org yahudi tuu....

    so kepada org smnnjung, belajar la utk mghormati org lain, gunakan otak yg Allah SWT dah bgi kat korang tu,.

    apa guna ada akal klu x d gunakan dgn sebaiknnya,..

    ReplyDelete
  8. Wahai mak bapak kepada Mohd Yusri Idrus, saya berasa sungguh kasihan dengan anda berdua kerana banyak membazirkan wang demi untuk menyekolahkan anak anda ini yang mempunyai tahap pemikiran yang terlampau tinggi sehingga kami semua berasa amat bangga dengan tahap Kebodohan yang melanda beliau.terima kasih.

    ReplyDelete
  9. sebagai seorang anak jati semenanjung dan juga pelajar ukm.. saya berasa sangat kecewa dengan komen mohd yusri yang seperti budak tadika dan lansung tidak melambangkan seorang mahasiswa. ini kerana pada pendapat saya sabah dan sarawak haruslah diberikan keutamaan untuk dimajukan kerana mempunyai penduduk yang ramai. ini bermakna sabah dan sarawak mampu menyediakan tenaga kerja yang lebih ramai. sejujurnya saya tidak rasa mohd yusri layak di ukm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya sgt setuju dgn pdpt saudara

      From..
      UMS Graduate

      Delete
  10. Terima kasih kpd bro md yusry...anda mencerminkn diri anda yg sebenar...klu anda menapis sebelum bercakap, sya pasti anda msh mampu menyembunyikan pemikiran dan siapa diri anda yg sebenarnya...anda jujur mengutarakan serta mencerminkn diri anda yg sebenarnya...skrg kmi rakyat srwk sangat pasti dan faham bagaimana dan apa pandangan sebenar2nya anda terhadap kami..terima kasih...wa cauuuu....

    ReplyDelete
  11. Kalau bukan hasil bumi sabah dan sarawak, belum tentu negara mencapai kemajuan seperti sekarang. Kenapa tak bersyukur tapi mengutuk? Kata-kata md yusry sangat tidak matang, kebudak-budakan dan menyakitkan hati orang sabah dan sarawak. Mana mungkin sebuah negeri menjadi maju disebabkan mc donald? Ada akal gunakan, jangan simpan di lutut.

    ReplyDelete
  12. Mohd yusry ni...dulu kecik xnak mampos, dh besar sakit ahti org.. kalau cakap bodoh, marah pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...btul2.... kasi mampus ja dia tu

      Delete
  13. Boleh ka dia tu dihapuskan dr muka bumi mlaysia

    ReplyDelete
  14. Tiap Kali sebagai rakyat Sarawak Kami berasa terhina dengan berbagai tanggapan negatif yang ditunjukkan oleh penduduk semenanjung terhadap keadaan kami Di Sarawak walaupun Sarawak dikategorikan negeri yang pesat membangun.. entah dimana silapnya,mungkin kurangnya pendedahan tentang sabah Dan sarawak dari segi akademik sehinggakan mahasiswa cerdik Pandai seperti saudara Mohd yusripun boleh mentafsirkan perkara yang benar-benar menguji kesabaran Kami.. apa yang disampaikan oleh saudara mohd yusri sebenarnya mencerminkan apa yang dia rasa tentang sarawak,bukannya kesilapan tatabahasa mahupun kelemahan budibicara ataupun ketidak segajaan dan kerana itu dia boleh dikatakan mewakili pemikiran majority penduduk semenanjung tentang sabah Dan sarawak.Kami tidak pernah menidakkan diri kami sebagai sebahagian dari rakyat Malaysia tetapi mungkinkah golongan cendekiawan seperti mohd yusri menganggap Kami sebahagian dari mereka??saya rasa pemimpin-pemimpin Sarawak harus buka mata dan tolonglah buatlah sesuatu demi keharmonian negara.. lebih baik menghindari dari mengubati.

    ReplyDelete
  15. dia sebut sabah sebagai negeri yang banyak pantai yang cantik dan dia langsung tidak sebut tentang sarawak. saya rasa si mohd yusri ini perlu simpan duit atau guna biasiswa ptptn dia, beli tiket kapalterbang to and fro ke sarawak. tak perlu pegi jauh2, cukup dtg ke Kuching, Miri, etc, buka mata luas2 bandaraya orang barulah terima tawaran jd panel!

    ReplyDelete
  16. lancau la klu UKM xamik tindakan baik tukar nama kpd Universiti Kimak Malaysia.... pelajar name pon masuk U tpi otak mcm harammm kolot tu la sllu kne suap minum susu je... sy harap pihak berkaitan mengambil tindakan tegas memandangkan kes ini adalah serius terutama dari rakyat sabah dan sarawak... sejak akhir2 ini bnyk kes2 spt in menghina sabah dan sarawak... kepada mohd yusry.. 1malaysia nampak dan mendengar apa yg anda persembahkn.. sy xmenyangka masih ada manusia spt anda yg berfikiran sempit. dan kepada tv1, jadikan kes ini sbgai pengajarn anda kerana kes spt ini boleh menyebabkan perpecahan kaum di seluruh negara..... ingat kerana mulut badan binasa..dan kepada PEMIMPIN2 SABAH DAN SARAWAK BILA ANDA NK BERTINDAK????? TIDAKAH ANDA RASA TERHINA DENGAN KENYATAAN INI??? MUNGKIN ANDA PEMIMPIN TIDAK PEDULI KRN POKET ANDA SDAH PNUH DN MELAYAN PERKARA INI HANYA MEMBUANG MASA... TP DI MANA MARUAH ANDA????????? KAMI RAKYAT SABAH DAN SARAWAK BKN SHJ RASA TERHINA TAPI MERASA SGAT DUKACITA DAN SY HARAP PELAJAR SENGKEK DAN BANGANG INI BERANI TAMPIL DAN MEMBUAT KENYATAAN MAAF DIATAS KENYATAAN YG DIE LAKUKAN.........!!!!!!!!

    ReplyDelete
  17. BODOH BETUL C YUSRI NI... STUDENT UKM TP PEMIKIRAN SAMA TARAF NGAN BUDAK FORM 3... OI YUSRI KO IGT SARAWAK NI MCM NEGERI THN 80-AN KE? ENGKAU TU YANG TAK PERNAH NK DTG SARAWAK TAK TAHU MCM MANA HIDUP D SARAWAK PANDAI2 JE CKP NEGERI KITA ORANG NI MAJU DUE TO MCDONALDS ONLY? FUCK U!!!! ORG SARAWAK KLU NK G SHOPPING TURUN KL... NK BELI LANGSIR PUN PEGI SEMENANJUNG... KO TAU APA SEBABNYA? SEBAB ORANG SARAWAK KAYA RAYA........... KO CARILAH NEGERI KAT SEMENANJUNG YG STP BHGN ADA AIRPORT...KECUALI SABAH & SARAWAK.....!!! ADA KE ORANG SEMENANJUNG SHOPPING KE KUCHING? TAKDE KAN.... ORG SARAWAK EVERY MONTH FLY TO KL JUST NK MAKAN ANGIN... JALAN-JALAN... KO ADER? KO MAMPU KE???????????? ORG SARAWAK HARGA BRG MAHAL PUN MASIH SURVIVE... ADE KE KITA ORANG NE KECOH2... SERIOUS KLU AKU JUMPA ENGKAU HIDUP2 AKU TUMBUK MUKA KAU!!! KIMAK KAU!!!

    ReplyDelete
  18. UKM patut buang saja si mohd yusri ni...buat malu kepada alumni ukm seperti saya...diharap pihak pentadbiran ukm akan mengambil tindakan yang keras sebagai pengajaran kepada siswa lain supaya tidak memandai-mandai membuat kenyataan...belajar pun belum habis sudah tunjuk pandai...TV1 juga harus mendesak mohd yusri untuk meminta maaf secara terbuka/langsung di TV1 kepada rakyat sabah dan sarawak...
    tajuk perbincangan adalah intergrasi sosial tapi panel yang dipilih langsung tiada nilai2 intergrasi sosial yang cuba diterapkan dalam budaya rakyat malaysia oleh kerajaan...tindakan undang2 juga harus dikenakan kepada mohd yusri kerana cuba merosakkan perpaduan antara kaum di malaysia..beliau lebih bahaya daripada bahaya dadah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini yang I bingung ni.. topik Integrasi Nasional.. tapi sebaliknya mencetuskan perpecahan nasional.. tahniah kepada semua.

      Kepada:Tanpa Nama14 September 2012 9:14 PTG

      "Kepada rakyat Malaysia di Sabah dan Sarawak, janganlah cepat melatah menuduh orang-orang di Semenanjung akibat sikap tidak bertanggungjawab seorang pelajar bernama Yusri dari UKM itu"

      Kepada Tanpa Nama yg dirujuk di atas,

      Cara awak menjawab memang menyakitkan hati, jangan panggil org lain 'melatah', kami di Sabah dan Sarawak sebenarnya lebih tinggi tahap kesabaran berbanding dengan awak di Semenanjung.. apakah tidak betul semenanjung lebih maju dari
      Sabah dan Sarawak? Adakah tidak benar hasil bumi Sabah dan Sarawak lebih banyak dari Semenanjung? Jadi buka mata awak tu dulu.. mengapa Sabah jadi negeri termiskin di Malaysia. Melatah konon.. Md Yusri tu salah satu contoh yg tersiar dalam media saja.. oo... Jadi sekarang awak anggap Semenanjung selamatkan Sabah dan Sarawak dari diambil oleh Indonesia dan Filipina.. tapi kalau ya pun itu tidak bermaksud kami di Sabah dan Sarawak tiada hak untuk maju seperti di Semenanjung. Sekarang ni apa bezanya dijajah oleh Britishkah, Indonesiakah, Filipinakah, sebab sekarang pun 'dijajah' oleh Semenanjung.

      Mungkin awak ni suku sakat Md Yusri tu..

      Kepada Md Yusri, bagus awak buat permohonan maaf secara terbuka. Untuk kebaikan awak sendiri juga. Sebenarnya saya kasihankan awak kerana tahap pemikiran awak memang kolot. Adakah patut awak gunakan Mc Donald sebagai pengukur kemajuan sesebuah negeri.. awak ni betul ke belajar di UKM??? Memalukan saja.

      Delete
  19. Jangan ingat ko boleh lepas mohd yusri!!ko pegi mana2 pun ko takan aman lepas ni.. kitorang ada gambar ko dan org Sarawak pun ada melata d smenanjung tu.siap hangg..

    ReplyDelete
  20. bahasa melambangkan keperibadian, rasanya tanpa guru pemikiran takkan berkembang seperti anda Mohd Yusri Bin Idrus, berpesan2 lah anda kepada "guru2" yang membentuk dan mencorak anda menjadi se"cantik" ini.

    pandangan sy sendiri, pembelajaran dn pendidikan berlaku bermula dari celik mata di rumah.

    Perdana menteri kita melaung2kan semangat 1malaysia, jgn risau sbb di SABAH dn SARAWAK sudah berdekat lalu mengamalkan semangat 1Borneo, dan 1Malaysia.

    Bagaimana dengan Anda?

    p/s: marah pun tidak guna..

    ReplyDelete
  21. kurang pendedahan budak ni kot.. hairan.. cetek sungguh pengetahuan & pemikiran.. aku bangga jd anak jati sarawak.. ko ada?? hahaha

    ReplyDelete
  22. Semoga sarawak cepat2 keluar dari malaysia, lelah sedekah hasil bumi ke semanjung..tp tetap juga kena hina, SAMPAI BILA??

    ReplyDelete
  23. Dear Mohd Yusri Bin Idrus .....

    ** x per org SARAWAK mmg MISKIN ... tp HATI kite org PEMURAH sangat ... sampaikan kite sanggup share hasil bumi sendiri kat org lain seperti org yang tak sedar diri tu.. !!

    ---- " KO TEK KACAK .... KEBAS MENGEBAS HASIL BUMI ORG .... HASIL BUMI SENDIRI SIKDA .... "


    > ADE AKU KISAH ... !! ( AKK k'S )

    ReplyDelete
  24. Perbezaan taraf hidup, infrastruktur dan pendidikan sangat ketara di antara semenanjung Malaysia dan Malaysia timur ( Sabah & Sarawak). Salah siapa? Aku cenderung menyalahkan kerajaan negeri yang sedia ada. Untuk mengatakan bahawa Sarawak berdiri sama tinggi dengan negeri di semenanjung Aku malu. Nampak sangat penipunya "Aku". Apa kerajaan negeri telah buat selepas kita membentuk Malaysia? Ntah, aku malas nak komen. Pemimpin makin kaya adalah.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum..
    saya bakal guru..dan saya berjanji akan mendidik anak murid saya untuk menjadi bakal petani dan nelayan moden..dan saya percaya satu hari nanti..orang seperti mohd yusri ini akan berterima kasih dengan mereka...modh yusri bongkak dan sombong..ada baiknya beliau tidak perlu untuk mengeluarkan kenyataan..inilah yang dikatakan..TAK BERCAKAP NAMPAK BODOH, BILA BERCAKAP SAH BODOH...KALAU BEGINI LAH CARANYA HENDAK MEMUPUK INTERGASI NASIONAL, MEMANG TAK AKAN BERJAYA..KERANA ORANG SEPERTI MOHD YUSRI INI LAH AKAN MEMBANTUT USAHA KERAJAAN.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. heh heh heh... suka benar sy dengan penyataan " Tak Bercakap Nampak Bodoh, Bila Bercakap Sah Bodoh"...


      -Selamat Tengah Hari Cikgu-

      Delete
  26. Biar saya terangkan bahawa Malaysia TIDAK PERNAH MERDEKA.
    Malaysia adalah GABUNGAN daripada PERSEKUTUAN TANAH MELAYU, SINGAPURA, SABAH DAN SARAWAK pada 16 september 1963.
    Persekutuan Tanah Melayu mengistihar kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
    Sabah diberi kemerdekaan untuk tujuan pengabungan pada 31 Ogos 1963.
    Sarawak merdeka pada 22 julai 1963.
    Singapura diberi hak pentadbiran negeri sendiri oleh British tapi masih dibawah jajahan pada 1959, tapi pada 9 Ogos 1965 Parliment Malaysia sebulat suara mengeluarkan Singapura dari Malaysia.
    Cadangan Pengabungan adalah 31 Ogos 1963 tetapi mendapat bantahan keras dari Indonesia dan SEBAHAGIAN penduduk Sarawak Sendiri.
    Pernahkah anda terfikir bahawa jika Sabah, Sarawak dan Singapura tidak pernah atau tidak ingin bergabung dengan Tanah Melayu, bagaimanakah keadaan Tanah Melayu sekarang dan bagaimanakah keadaan Sarawak dan Sabah sekarang.
    Mengapa Singapura yang tiada apa apa boleh maju dari Malaysia.
    Bayangkan Malaysia tidak pernah wujud, apakah nasib si Mohd Yusri bin Idrus.
    Kami rakyat Sarawak tidak pernah mengeluh, sentiasa bersyukur, sentiasa berusaha dan hidup bahagia dan mungkin lebih bahagia jika Malaysia tidak pernah wujud.

    Saya hairan bagaimana si Mohd Yusri ini diterima masuk Universiti?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju sangat pendapat anda..malaysia tidak pernah merdeka...knp la budak bodoh mcm yusri....pengatahuan sejarah yang hancur..dah la bodoh..paloi lg...puuiii..

      Delete
  27. Saya anak jati Sabah berasal dari Beaufort Sabah...Saya merasa amat terkilan dengan kenyataan Sdra Md Yusri mengenai Negeri Sabah dn Sarawak..Apakah Sdra sudah pernah datang ke Sabah Atau ke Sarawak dan apakah sdra sudah melihat sendiri bagaimana keadaan dinegeri Sabah dan sarawak seperti yang sdra gambarkan...Sdra silap dgn pernyataan sdra yg kerterlaluan...mohon sdra datang sendiri melihat...dipersilakan...

    Selama ini kami hanya berdiam diri mesikipun hanya 5% royalti yang diberikan oleh kerajaan pusat kerna kami sudah hidup senang,bahagia dan hidup dalam suasana yang harmoni sesuai dengan matlamat dan gagasan 1 Malaysia yang sering dan selalu dilaungkan oleh YAB PM kita...tiada rusuhan dan demonstrasi yang dilakukan disabah dan sarawak dan itu tandanya org sabah dan sarawakberfikiran matang dan maju.

    Tentang petani dan nelayan...sdra perlu lihat sendiri dan jgn buat andaian yg sama seperti mencari publisiti murahan.Petani dan nelayan disabah dan sarawak adalah petani dan nelayan terhormat yg mempunyai degree dan pengetahuan luas...sdra apa ada...cuma berkata dan terus berkata untuk menyakitkan hati org sabah dan sarawak sahaja...lebih baik belajar sesuatu yg membina nasib anak bangsa dari membuat ulasan yang kurang menyenangkan kerana akan membaawa padah seperti yg terjadi sekarang..sumpahan,makian dan kutukan..wallahuallam bisawab..

    Akhir sekali saya sarankan kepada sdra Md Yusri...berfikirlah sebelum berbuat dan berakallah sebelum diakalkan kerana baik buruk sesuatu itu dtgnya dari sendiri juga....Ingin saya bertanya...APAKAH SDRA PUAS DGN KENYATAN SDRA ITU DAN APAKAH TIADA KEKESALAN DIHATI SDRA KERNA SUDAH MENYAKITKAN HATI ORG SABAH DAN SARAWWAK...nescaya sekarang sdra dalam dilema berikutan ulasan sdra sndiri dan berfikir apa wajar apa yg sdra lakukan itu betul atau salah...? kalau sdra ingin menjawab pertanyaan saya ini silakan type direct email saya..ariffmohd.mohamed@gmail.com atau.. arieffmohamed93@gmail.com...dipersilakan.

    Moga Allah akan sentiasa melindungi sdra selepas ini dan sedikit nasihat dri saya...jgn lakukan sebarang kesilapan lagi dan beringat sebelum berbuat....selamat maju jaya...sdra Md Yusri....Asalamualaikum.























    ReplyDelete
  28. So sad coz i nver thought someone like that ever exist in malaysia. Haha anyway im still proud to be sarawakian.. Org mcmnie la yg xpndai nk bsykr dgn nkmat yg dbg. Ak skong kalau yusri bengap nie kna buat mohon maaf scra tbka kpd org swak..

    ReplyDelete
  29. Saudara & saudari sekalian, saya rasa saya faham apa yang di maksud kan oleh budak bengap Yusri tu. Pada anggapan dia negeri Sarawak dah maju, tak payah nak tolong. Royalti pun patut di kaji semula. Mungkin dia ingat Sarawak ni dah terlalu di manjakan atau anak emas. Hakikat nya walaupun dgn hasil bumi kita yg banyak, tetapi keuntungan nya di agihkan sehingga yang jd kaya raya bukan rakyat Sarawak. Fikir lah sendiri kat mana kita rakyat Sarawak pergi membeli belah? KL jugak. Sebab apa? Lihat saja keadaan sekeliling..betul ke kita dah betul2 maju? Fikir lah tambang bas atau teksi mahal dari semenanjung. Barang2 kat Sarawak mahal. Sebab tu rakyat Swk lebih rela habis kan duit pergi KL semata2 nak shopping kan? Lihat saja di semenanjung pergi mana2 senang, bas,naik LRT, komuter semua ada murah lagi tu. Tapi kita? Tolong lah jangan cakap kita maju kita maju. Apa yang maju nya kalau kita masih di biar kan ketinggalan? Cth terbaik..apa yang ada kat Kuching? shopping complex yg besar spt di semenanjung? Tak ade. Bagaimana pulak dgn gaji? rata2 swasta bagi gaji kecik kalau di bandingkan dgn semenanjung. Bandingkan dgn semenanjung dia orang boleh pergi kerja naik LRT..brp lah sgt tambang? Kalau di Sarawak? terpaksa naik motor atau kereta sendiri nak pergi mana2.Di Sarawak ada tak Taman Tema ke Lego Land ke? Tak ada! Jadi kalau kita nak pergi jugak? Mau tak mau pergi semenanjung. Jadi kesimpulan nya tak patut kita di anggap negeri maju hanya sekadar ada restoren Mc Donald. Sarawak berhak utk dapat royalti dan berhak utk lebih maju setaraf Kuala Lumpur!

    ReplyDelete
  30. Sayang itu budak woooo.. muka sajak cantik.. tapi itu palak memang talak baguit maaa.. jgn cakap itu machang "SARAWAK KAMPUNG".. nanti lu susah.. jgn u ingat itu nampak kelebau sebelang sana, tapi itu kuman depan muko talak nampak wooo.. haiyaaaa adoiiiiiii... kong bokyongggg... adoembalmmmmmmm!!!!

    ReplyDelete
  31. Saya sokong. Sabah Swk belum setanding Semenanjung dr segi kemajuan infrastrutur. Wahai org sabah Swk jgn terlalu berbangga dgn apa yg anda ada sekarang kerana anda sepatutnya memperoleh lebih dr apa yg ada disekeliling anda sekarang. Lihat, org semenanjung kata anda maju hanya disebabkan Sabah Swk ada McDonald? Sedih....

    Sabah swk adalah negeri miskin. Terimalah kenyataan walaupun sepatutnya Sabah Swk negeri paling kaya dan lebih kaya dr Negara Brunei. Tetapi kenapa jd paling miskin??? Jawapannya disebabkan ada org semenanjung yg berfikiran sama dgn Mohd Yusri merompak 95 hasil minyak Sabah Swk, mengenakan Carbotage polisi terhadap Sabah Swk yg menyebabkan hg brrg di Sabah swk mahal sedangkan gaji di Malaysia Timur adalah sangat rendah. Buktinya lihatlah kadar gaji minimum RM800 di sabah dan swk dan RM900 di Semenanjung Msia. Siapa yg mengisytihatkan menetapkan tingkat gaji minimum ini? PM Najib juga.iaitu org yg berfikiran sama dgn Mohd Yusri.Adakah Adil?

    Saya rasa, saudara Mohd Yusri masuk UKM ikut pintu belakang (Cable kuat. kalau dia lulus pun dpt 3.0 ke atas pun sbb cable kuat. Sebbab dia tak namapak bijak, NAMPAK BODOH. Baru bincang hal Integrasi Nasional, belum bincang pasal hal Sejarah Malaysia. Lagi lah Mohd Yusri namapak bengap. Disebabkan Mohd Yusri, nmapak dan terang graduan dan kualiti kepimpinan di masa depan. Taniah Malaysia. Taniah Kerajaan sekarang.

    ReplyDelete
  32. Saya juga tersinggung dengan kenyataan begini. Kamu menganggap kami (sabah) seperti hamba dan kamu (semenanjung) sebagai tuan. Jika MD Yusri membaca tulisan saya ini, saya ingin katakan tolong singkirkan kami dari Malaysia seperti kamu singkirkan Singapura dahulu. Biar kami mentadbir negeri kami sendiri, batalkan perjanjian Petroluem dan biar kami urus 100% minyak kami. kami yakin negeri kami lebih kaya dari kamu jika kami yang tadbir negeri kami sendiri.

    ReplyDelete
  33. Kepada rakyat Malaysia di Sabah dan Sarawak, janganlah cepat melatah menuduh orang-orang di Semenanjung akibat sikap tidak bertanggungjawab seorang pelajar bernama Yusri dari UKM itu, jika terus berbalah dan tidak sepakat dalam memajukan negara ini, bagaimanakah kita hendak maju? Janganlah kita bersikap kenegerian kerana kita adalah rakyat Malaysia. Tindakan sebahagian pihak yang mengapikan supaya Sarawak keluar dari Malaysia adalah suatu yang sangat keterlaluan, hargailah keamanan dan kemakmuran yang ada sejak Sarawak berada dalam Malaysia, nilailah jiran Sarawak di sebelah selatan iaitu Kalimantan yang masih mundur dan rakyatnya di perbatasan terpaksa mendapatkan kemudahan dari kemudahan yang disediakan oleh kerajaan Malaysia. Adalah senang untuk bercakap itu dan ini, adalah mudah untuk mengatakan itu dan ini kerana lidah tidak bertulang, bolehlah bercakap sesuka hati, tetapi apakah difikirkan kesan yang akan datang kepada masyarakat seluruhnya? Saya sebagai rakyat Malaysia yang tinggal di Semenanjung berasa terkilan dengan segelintir pengkomen yang memainkan sentimen kenegerian untuk mencetuskan kegelisahan masyarakat. Kita perlu faham bahawa penubuhan Malaysia adalah bertujuan untuk mencegah pengaruh komunis serta untuk mengelakkan Sarawak diambil oleh Indonesia dan Sabah diambil oleh Filipina. Kita perlu faham bahawa Sukarno sangat menginginkan Sarawak dimasukkan ke dalam Indonesia dan Macapagal pula sangat menginginkan Sabah dimasukkan ke dalam Filipina, silalah tuan-tuan dan puan-puan kenangkan kembali jika Sabah dan Sarawak menjadi wilayah Filipina dan wilayah Indonesia sekarang ini, apakah Sabah dan Sarawak akan menikmati kemakmuran dan kesejahteraan seperti sekarang ini? Semenanjung Malaysia semasa masih dikenali sebagai Persekutuan Tanah Melayu adalah tiada masalah untuk maju dengan hasil sendiri kerana Tanah Melayu semasa dikuasai oleh British sudah pun maju dan hasil di Tanah Melayu sudah lebih dari cukup untuk menguruskan negeri-negeri di Semenanjung sendiri. Saya tidak mahulah untuk membandingkan itu dan ini, kerana apa yang penting adalah kita perlu lihat akan sejarah dan menilai apa yang kita nikmati selama ini adalah hasil kerjasama semua negeri dalam Persekutuan Malaysia. Kalau kita sibuk bersorak tidak tentu arah, bila masa kita hendak berusaha untuk maju? Kita sepatutnya banyak bekerja dan kurang bersorak kerana orang yang kuat bekerja akan dapat banyak hasil kejayaan, tapi orang yang sibuk bersorak di sana sini, tidak akan ke mana, akan terus dengan kemunduran sajalah. Bertindaklah dengan fikiran yang jelas, sikap yang dipengaruhi emosi yang tidak tentu arah hanya akan merosakkan diri sajalah.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...untuk pengetahuan anda di atas..sarawak tidak juga semesti nya masuk indonesia..sarawak turut serta dlm penubuhan mysia pun ada syaratnya..cuma dari dulu perjanjian tu tidak di pandang lansung sehingga orang tanah melayu sekarang melatah pasal nak masuk sarawak kena ada pasport..sbb apa????,,,sbb itu adalah salah satu dlm perjanjian penubuhan malaysia..sbb apa melatah..sbb orang tanah melayu(sebilangan besar) tidak tahu sejarah penubuhan malaysia..sbb apa tak tahu sejarah..sbb dlm format pelajaran sejarah malaysia tidak di tekankan..apa yg dlm pemikiran budak sekarang 31 ogos adalah malaysia merdeka..apa yg merdeka????....kita rakyat sarawak bukan nak emosi..cuma nak pertahankan maruah sbgai anak sarawak..kalau la negeri anda diatas dihina mcm tu..adakah anda diatas akan berdiam diri???...saya tanya anda???...

      Delete
    2. begini saudara, apa kata tengok YouTube dulu... ada betul juga kluar dari malaysia tue permintaan yang melampau, tp memijak orang tue juga melampau.

      kata nya kita 1 malaysia, tp apa pengertian 1 malaysia tue sendiri pada anda?

      sarawak ada perkara 20 yang harus di pelihara selepas isu minyak dan kekurangan keadilan kat sini walaupun ada unsur2 halus yang ingin perkara 20 itu d rombak tanpa di sedari. tp sy percaya, sarawakian masih lg bersyukur, walaupun sejak mula sehingga sekarang royalti minyak masih lagi 5%.

      ada juga kebaikan jika kerajaan pusat tidak memanjakan sangat anak sarawak ini supaya kita belajar berdikari dari awal, pepatah mengatakan, alah bisi tegal biasa.

      wahai anak serawak, bersatu lah, tidak perlu menyalak atau keterlaluan. kita masih lagi punya budaya ketimuran yang perlu d jaga.

      Delete
  34. Tanpa Sabah dan Sarawak, "Persekutuan Malaysia" takkan wujud di peta dunia... dan yang penting sekali, TANPA undi daripada rakyat Sabah dan Sarawak... maka sudah sekian lama Barisan Nasional menjadi PEMBANGKANG di bumi PERSEKUTUAN MALAYSIA. Sudah sekian lama juga TANAH MELAYU menumpang hasil kekayaan SABAH dan SARAWAK... dah nampak tamak haloba nak sapu bersih.. akhirnya orang2 Sabah dan Sarawak merempat dan menjadi pendatang di bumi mereka sendiri...

    ReplyDelete
  35. Sarawak merdeka 22 Julai 1963, Sabah merdeka 31 ogos 1963, maka tiada timbul isu Filipina atau Indonesia berpeluang menjajah kedua-dua negara merdeka itu. Jika pemimpin Sarawak dan Sabah TIDAK terhegeh-hegeh membentuk PERKSEKUTUAN MALAYSIA dengan Malaya, sudah tentu Sabah dan Sarawak sudah menjadi negara maju sejak sekian lama sama seperti Singapura dan Brunei...

    ReplyDelete
  36. Tak kiralah kalu sabah swk masuk indo ka filipina ka selepas merdeka sebab pas masuk pembentukan malaysia,sabah swk pulak cam kena jajah dek tanah melayu dgn hasil bumi hampir semua kna kebas.. sama juga perangai cam pjajah inggris,takde maknenyee...lebih2 lagi kt semenanjung tu ada bangsat serupa mohd yusry dengan bongkak sombong tak sedar diri untung perampas hasil bumi org.demi tuhan kalu saya d studio saat dia tanya berapa pcent royalti minyak yg swk nak,sya tampar dia teruss.. no ampun2 dan cakap kt dia,myak tu swk punya mestilah 100%!!!!
    Sarawak minister any comment? Eh,,cam dunggu je..

    ReplyDelete
  37. whatever happens i'm happy to be a sarawakian, always am.. people like that guy would be damned if he keeps doing what he thinks is right for his stupid blockhead!!
    But for whatever reasons we stood for, it would always be pointless if the people who are the so called rulers of sarawak did listen but choose to do nothing to condemn the statements made by that good for nothing cheap blockhead...yusry bla..bla..
    say nothing is better than acting like you know everythinglah..moron!! ye lah urang madah tek..dahla bodo,sombong...dah sombong,bodo...nang kurang lebih juak dengan si anak sarawak yang ngaku sarawak ya keda kampung dalam tb...oii!!kawu ye dah abis di langgar kawu sarawak tu kah? sampei ko madah sarawak tu kampung ?
    to yusry, if the same question ever come across to your head again, pliz tell your answers next time in front of the sarawakian audience..i'm pretty damn sure you'll be very much be awaited for...
    as someone told me before, ignorance is the sign of stupidity.

    ReplyDelete
  38. pendapat mahasiswa bodoh & dungu seperti mohd yusri itu kita kesampingkan sahaja. itu pendapat manusia yg belum cukup ilmu, tetapi rasa cukup bijak. maklumlah mahasiswa kononnya. mungkin beliau fikir bila mahasiswa yg bercakap, semua org akan percaya & terpengaruh. hehehe... lemah sungguh penafsiran & pentaksirannya. mungkin dia terlupa bahawa diluar dpd pemikirannya, beratus ribu, kalau tidak berjuta org yg dh melepasi 'zon mahasiswa'. perasan lebih. oleh itu wahai pembaca blog ini, lupakan pandangan mohd yusri ini. ia tidak memberi kesan kpd hubungan sabah/sarawak dgn semenanjung. pelan transformasi utk memajukan sabah/sarawak tidak terjejas dgn pendapat kurang cerdik spt ini.

    ReplyDelete
  39. Jangan 'borong' semua org semenanjung angkuh sombong. Dek kerana Yusri bengap alat perkakas parti politik kotor itu maka seluruh org semenanjung pula dihina. Inipun sikap bodoh jugak. Cuba fikir logik bg orang Borneo, adakah Yusri itu mewakili rakyat semenanjung? Berapa ramai guru2 wanita dr semenanjung menggadai tenaga dan keselamatan merantau ke Sabah Sarawak demi tugas.

    Kita tidak sokong Yusri tp org2 yg kutuk semula org semenanjung dlm posting ini janganlag bersikap emosi. Kita dlm sebuah negara mengapa fikir seperti negara asing. Sikit shj provokasi spt mau berperang.. BODOH!

    ReplyDelete
  40. Tanpa bercakap soal keceluparan Yusri (dia adalah alat perkakas parti pembangkang yg mahu provikasi dan laga2kan semenanjung dan Borneo), Bila berada dlm sebuah negara, negeri2 terikat dengan sistem perlembagaan. Terengganu juga kaya minyak tp adakah Terengganu dpt 100% hasil minyaknya? Pemikiran kolot macam ini sampai bilapun akan wujud rasa tk puas hati dn dendam dan bila ada jolokan provokasi shj boleh jd pergaduhan atau mau tuntut keluar Malaysia? Tidak bersyukur kah dgn nikamt yg ada? Kita selalu mengidam2kan suatu yg lebih dr apa yg Tuhan berikan. Seperti Iraq mahu konon lepas dr Rejim Saddam, tp srkg apa jd? negeri yg kaku, kemewahan dahulu lenyap. Sarawak pun fikir mcm itu jugak?

    ReplyDelete
  41. kesian UNIMAS mempunyai mahasiswi yang bengap... sepatutnya sebelum muncul dalam BICARA KAMPUS, buatlah kajian tentang pembangunan dan kemajuan negeri SARAWAK... bercakap dengan fakta, bukan dengan kepala otak kosong.. aku sebagai ANAK SARAWAK begitu malu melihat seorang anak sarawak memberikan komen yang tidak memihak kepada negeri sendiri... walaupun pembangunan di sarawak agak perlahan.. tetapi ianya konsisten.. adakah dia tidak tahu faktor yang menyebabkan pembangunan perlahan di sarawak?

    1. Faktor keluasan Sarawak yang keluasan nya lebih kurang sama seperti semenanjung.. contohnya jika Sarawak diberikan peruntukan sebanyak RM100 juta, Perlis mendapat peruntukan RM30juta, adakah kita mengambil perlis sebagai benchmark pembangunan dengan bajet yg lebih kecil??? fikirkah lah...

    2. Faktor geografi... bentuk muka bumi sarawak yang bergunung ganang (kpd mahasiswi tersebut belajar balik geografi yaa) melambatkan proses pembangunan tersebut.. kos pembangunan yang lebih besar diperlukan bagi pembangunan kawasan luar bandar.. contoh, di Ba'Kelalan, Bario, Sarawak, satu beg simen boleh mencecah harga RM60 sedangkan harga di bandar cuma RM17.. bukan bermaksud ada pihak mengambikl untung berlebihan.. tetapi kos pengangkutan menyebabkan terjadi perkara tersebut..

    3. Taburan penduduk bumiputera di Sarawak... mungkin mahasiswi tersebut tidak mengetahui bahawa taburan penduduk sarawak amat luas.. penempatan tradisional kaum iban/penan/org ulu biasanya terletak jauh di pedalaman dan berdekatan tebing sungai...walaupun jauh, dalam memberikan pembangunan sama rata tanpa mengira kaum/agama.. kerajaan berusaha membina infrastruktur terbaik seperti sekolah, perhubungan jalanraya, bekalan air, klinik dsb.. kos pembangunan di luar bandar adalah jauh lebih tinggi berbanding di bandar (rujuk contoh di point no. 2).

    cukuplah contoh yang aku berikan ni... kalau beri banyak2 kang sewel pulak mahasiswi tu nak baca/kaji fakta ni... kepada mahasiswi tersebut.. aku nak bagitau bahawa "KAU MEMALUKAN NEGERI SARAWAK"

    oh ya.. pasal budak lelaki bodoh bangang dari UKM tu pulak... kalau kat papua new guinea tu ada McD, kira maju jugak le kan? statement tu dan beberapa statement ko yg lain menunjukkan tahap IQ ko berada bawah tapak kaki aku je... tak layak langsung ko nak masuk universiti.. bercakap soal royalti, kerja dengan kerajaan... adakah ko tau berapa banyak anak sarawak yang benar2 berkelayakan gagal menjawat jawatan dengan kerajaan? dan adakah ko tau kenapa anak sarawak yang cemerlang berkhidmat dengan kerajaan tetapi tidak terpilih untuk menjawat jawatan yang tinggi (contohnya sebagai pengarah, ketua setiausaha, pendek kata jawatan JUSA dan ke atas)? ini kerana jawatan tersebut dimonopoli oleh org semenajung.. even sebagai pengarah jabatan kerajaan persekutuan di negeri sarawak pun org semenajung..so, soalannya, mana anak jati Sarawak? apakah tiada seorang pun yang benar2 layak?

    orang semenajung sentiasa memandang rendah org sarawak... sorry to say.. ini adalah hakikat.. org semenanjung (bukan semua laaa) menganggap org sarawak sebagai second class berbanding org semenajung.. am i right?? aku malas nak tulis panjang2.. menambahkan sakit hati aku... cuma aku mintak ko belajar pakai otak... jgn pakai lutut.. bercakap biar ilmu penuh didada... bukan bercakap mendabik dada seolah-olah tau semua.. akhir kata.. "KAU LELAKI LOW CLASS"...

    ReplyDelete
  42. Mahasiswa UKM sekarang kebanyakannya buta sejarah dan tidak menghormati sensitiviti orang lain. Macam katak bawah tempurung. Malang betul pensyarah UKM dapat student bodo macam nie atau RAMAI PENSYARAH UKM YANG BODO MACAM MAMAT NIE.

    ReplyDelete
  43. Wahai rakyat sabah dan sarawak..kalau korang betul anak jantan..aku cabar korang datang semenanjung..cari budak mohd yusri SIAL ni...siat kulit dia dari hujung rambut sampai hujung kaki..jgn korang biarkan budak binatang ni pijakkan kaki dibumi sabah an sarawak..ini jenis pelajar yang lahir dari keluarga PELACUR agaknya..khaaakkk..ptuiihhh

    ReplyDelete
  44. Pulihkan Korupsi' Hapuskan Rasuah, Bersihkan Gejala Sosial dan Amankan Negara bersama PAKATAN RAKYAT...Dari Rakyat untuk Rakyat

    ReplyDelete
  45. serius aku bosan dengan pandangan orang semenanjung yang anggap sbah & sarawak miskin n hina...bosan dowh..siap mkn popcorn smbil korek idong dgr dorg nih kutuk2 borneo..
    nk muntah aku dengar sbb aku da penah merantau kt semenanjung...
    meluat tgk pduduk sana yang tsgt RACIST!!!
    padahal dorg semenanjung tu la anak haram sebab makan hasil curik...aiya...

    sekian...

    ReplyDelete
  46. orang melaya memang pentingkan diri sendir...cayalah cakap aku...

    ReplyDelete
  47. Orang malaya pun pendatang gak, asal usul indonesia dan siam. X percaya cuba tanya datuk dan nenek korang, mane ada korang tu pure melayu. Memang x tahu pasal asal usul sendiri tapi nak menyibuk psl org lain...

    ReplyDelete

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!