BICARA KAMPUS: MAHASISWA UNIMAS FITRIANOVIANI HAJI KHALID ANGGAP SARAWAK SEBAGAI ‘KAMPUNG’



Pedas apabila rakyat Sarawak yang juga mahasiswa UNIMAS sendiri mengatakan Sarawak dianggapnya sebagai sebuah kampung. Inilah kenyataan yang diutarakan panel Bicara Kampus dari UNIMAS, Fitrianoviani Haji Khalid.

Fitrianoviani yang bercakap di dalam Bicara Kampus ini boleh digambarkan dia tidak layak dianggap sebagai mahasiswa kerana bercakap dan mengutarakan fakta yang tidak lengkap dan tidak berasas. Seolah-olah bercakap tanpa pengetahuan dan melakukan kajian.

Jika diamati, moderator Bicara Kampus Saudara Mohd Syamsul Salleh bijak melengkapkan jawapan Fitrianoviani. Ini kerana hampir kebanyakan jawapan Fitrianoviani berunsurkan negatif ke atas Sarawak biarpun beliau berasal dari Kuching.

Jawapan Saudara Jamawi Jaafar dari Exco Pemuda UMNO juga banyak menyelamatkan Sarawak dan Sabah. Ini diakui apabila beliau bijak menangkis segala jawapan dan pandangan yang diberikan Mohd Yusri Hidrus dari UKM dan Fitrianoviani yang seolah-olah buta pengetahuan dan bukan seorang mahasiswa.

Apa yang dapat disimpulkan di sini Bicara Kampus yang dikelolakan TV1 pada siaran 9 September ternyata gagal dalam menyampaikan mesej sebenar ‘intrgrasi nasional’. Jika pandangan kedua-dua panel tersebut yang juga mahasiswa UKM dan UNIMAS diambil kira ternyata mereka gagal dan universiti perlu bertanggungjawab. Ini amat memalukan. 
Share this article :
 

+ comments + 7 comments

Anonymous
September 14, 2012 at 9:40 AM

Pelajar tu semua Penyokonh PR dan bukan belajar pelajaran kat kolej masing-masing...mereka asyik berdemo dan dengar ceramah pe,bangkang itulah jadinya.. Negeri tumpah darah sendiri pun buta sejarah, buta pembangunan, Buta segalanya yang tau cuma yang dianggap tidak betul mengikut emosi dan kepaala otak mereka...Contohnya semua yang terlibat memijak gambar pemimpin dan kibar bendera asing tu pelajar kolej...Mohon semua rakyat Sarawak dan Sabah kutuk kedua-dua pelajar tersebut buat malu orang Sarawak dan Sabah...Oleh Orang Beaufort Sabah.

Anonymous
September 14, 2012 at 2:53 PM

inilah jadinya apabila si-buduh berlagak pintar....kehkehkeh.

Anonymous
September 18, 2012 at 6:48 PM

yelah...kawu tek dang,kelakar walopun kita tuk pandei e..jangan main sedap mulut aja..kawu ye dah besar, lewat juak..
tu aku nak madah ngan kawu, sungguh pun aku tu akhir nerima cerita ,maklumla gago mencari rezeki di 'kampung' tu, tapi sebagai orang tua d sarawak tu tek, pembahagian sama rata kek ekonomi di sabah sarawak tu kawu lebih tau kerna kawu belajar di tempat nak stendet kate urang tek, jangan la meri jawapan nak sik releben,tapi mun kawu sik cukup malu kerna jawapan kawu nak masuk tb ya tek, apa nak kata la..susah ku nak kesah mun nama nang dah entinggal juak..cuma pesan nenek kawu tuk nak nyuruh kawu ya sebagai anak sarawak,pegi embak bala sekeluarga jalan-jalan d hutan sarawak tuk, sungguhpun kampung tp di iktirap oleh dunia dari pelbagai segi..kawu mauk mun kita nak nangga hutan pun kena nangga di buku ajak? sungguhpun kampung,tapi... pikir-pikirkan lah embot!! Jangan sebarang nak lepas kelakar walau kawu rasa mulut kawu laser sbb takut urang madah kelak nama jak anak sarawak belajar di unibersiti tapi pendapat dan pandangan low profile kelak...bila sarawak nak maju nak?? oklah cu, bait-bait di sia..

Anonymous
October 3, 2012 at 10:16 PM

awas ko bila nampak sekitar sabah sarawak ati2 la!mohd yusri hirdaus

Anonymous
October 7, 2012 at 3:29 PM

kau dah dengar ker apa yang pelajar tu cakap? siapa yg buta?? salahkah demo? apa content penceramah PR tu?? aku rasa ko yang buta!!

Anonymous
October 7, 2012 at 3:31 PM

ni lagi satu. nak tunjuk samseng ker???

Anonymous
November 13, 2012 at 8:22 PM

Sekatinya lah nak tunjuk samseng LOL

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Wira Kenyalang™ - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger